Byggahus.se

Nyinstallation Dimmer

1. K
    Medlem Nivå 2
    Hej
    Jag har hängt upp en lampa som jag vill koppla till en dimmer.
    Lampsladden är utanpåliggande.
    Nu sitter jag med
    -En lampsladd (fas och nolla)
    -En sladd kopplad till elnät (fas och nolla)
    -En dimmer med endast två uttag.

Om jag kopplar dessa i samma, kommer väl lampan lysa konstant? Hur kopplar jag för dimmerfunktion?

Tack!!

2. E
    Medlem · Nivå 19
    Din beskrivning låter lite märklig. En bild på dina grejor kan hjälpa till.
    Annars är principen att en vanlig dimmer kopplas i serie med fasledaren, dvs fas in på "L" (eller vad nu dimmern är märkt med) och ljuskällan ansluts till utgången, brukar vara en våg med en pil.

3. K
    Medlem Nivå 2

4. E
    Medlem · Nivå 19
    OK, det där ser ju taffligt ut, ingen korrekt installation med isolation mot beröring om du ska ha dimmern löst liggandes..
    Min beskrivning gäller fortsatt. Neutralledaren går utanför dimmern och ansluts direkt till ljuskällan.

5. K
    Medlem Nivå 2
    Jag är med hur du menar. Tack för ditt snabba svar!

• Laddar…
  6. K
    Medlem Nivå 2

Fas till L. Ljuskällan till andra sidan. Neutral kopplad tillsammans utanför dimmern.

Bör inte ljuskällan lysa vid denna typ av koppling?

7. MugAssMaz
    Självbyggare · Nivå 11
    Jag vill verkligen se helhetsbilder på detta.
    Dimmern är för infällt montage, inte liggandes löst.

8. K
    Medlem Nivå 2
    Man kan välja om dimmern ska vara infälld eller utanpåliggande. Jag har inte velat skruva fast den i väggen om det inte är möjligt att använda den, med risk för hål i en nymålad vägg.

9. MugAssMaz
    Självbyggare · Nivå 11
    En lampsladd är inte godkänd för det ändamålet.
    Men som sagt, vill se bilder på hur detta ska installeras.

10. L
    Husägare · Nivå 15
  11. K
    Medlem Nivå 2
    Tack för ditt svar. Jag har tittat på denna lösning, men tycker att uteslutande kritik var den dåliga dimmerfunktionen, där den inte kan dämpa ljuset tillräckligt. Min förhoppning med denna var att spannet skulle bli större och att ljuskällan därmed kan regleras mer än med en sladdimmer.

12. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Det finns ju en massa olika sladdimmers. Någon måste väl funka?
    Lösningen du har nu med en dosdimmer hängandes lös på en lampsladd är både ful, farlig och regelvidrig.

13. K
    Medlem Nivå 2
    Useless. Ditt namn klär dig. Ditt inlägg tillför inget tråden. Läs tidigare inlägg innan du skriver eller gör nåt roligare med din tid.

14. J
    Husägare · Nivå 10
    Fast han har rätt och du är i det första stadiet, omedvetet inkompetent. Då menar jag inom elområdet, och det är helt ok. Lampsladd är inte tillåten för fast installation, punkt. Fråga hur du ska göra istället så kommer du få många bra svar.

15. K
    Medlem Nivå 2
    Jag har försökt. Men svaren här blir mer och mer oseriösa och översittande. Jag har försökt förklara att jag ska ha en fast installation, men önskar inte göra åverkan på vägg innan jag vet att det är möjligt. Trots detta gnälls det om och om igen att dimmern inte är fast installerad. Konstruktivt och tydligt verkar inte vara ledord som somliga utövar.