F
frjo7205: Tja, man brukar ju säga att det inte är några problem med fuktskador i en bastu eftersom värmen gör att det torkar ut. Kanske går att vända på steken och ha plattorna underst och plåten ovanpå. Gissar att plåten är till för att hindra gnistbildning?
2 svar · 3,1k läst
T
Thomas_I: Surfade strax innan jag läste ditt inlägg in på en sida och skulle kika på belysning. Hittade där bilden i länken nedan där de satt något som är/liknar huggen sten. Har för mig att jag sett det i någon kakelbutik tidigare. Gick själv igång som fasen på det och tyckte det var brutalt snyggt! Man kanske inte behöver vara traditionell i alla lägen... Kommer själv att lägga
5 svar · 2,2k läst
v-g
v-g: Redigera sen avancerarat läge, sen radera inlägg och sen radera det här inlägget. Alternativt be moderator slå ihop trådarna eller radera dem.
4 svar · 6,6k läst
A
AndersG: Det finns IOFS temperaturbeständig plast (kallas bastufolie), men varför inte då använda alumit som bevisligen fungerar och har använts i Finland över 50 år? ;)
25 svar · 8,8k läst
nino
nino: Så brukar det se ut på dom jobben jag har varit på. Skruva en gips på reglarna bara så du inte behöver sätta plattorna på trä, kom ihåg att fuktisolera golvet
1 svar · 1,9k läst
S
Subscream: OK - då kanske det kommer lukta och så får man skrapa när det händer. Listerna runt fönstret kan man ju byta på en gång, och så skrapar man på själva karmen vid behov. Hm... låter lyxigt va?:rolleyes: Tack för svaren!
3 svar · 4,1k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Kör oxå helt oisolerat i timmer bastun.
9 svar · 12,0k läst
T
torolfj: Jag har blivit erbjuden att köpa en fristående bastu - ett hemmabygge - som står på tomten till ett torp jag precis köpt. Bastun är ca 3*2 meter, utvändigt byggd av lösvirke, invändigt klädd med bastupanel. Taket är ordentligt isolerat med plåttak utanpå. Möblemanget är bastulave, men bastun saknar vedugn och eldningsrör. Bastun saknar också golvsil, golvet är klätt med
0 svar · 4,1k läst
M
MC-HiTech: Hmmm, du behöver en spalt på 2-3 cm mellan yttervägg och basturum men det vet du säkert ;-) Jag är nog inte riktigt med på hur det ser ut men jag skulle nog regla upp runt fönstret och sedan täcka med en plywood, den är så pass böjbar att det inte borde bli problem. Blöt den ordentligt innan du monterar så undviker du sprickbildning. Om du är riktigt noga med ursågningen så bör
1 svar · 3,6k läst
heALer
heALer: Det är kopplat med 3 faser iaf som de ska va för 400 volt, ska bara försöka hitta nåt o mäta med.. Så ångbastun fungerar inte på 230 volt?
3 svar · 3,0k läst
B
buildman: Frågar du mig? :) Jag har gamla golvplank (50*200) som jag kommer att sponta. Vidare så har jag sågat stolpar 150*150 som jag kommer att fräsa ett spår i och ställa alltså plankorna på varandra mellan två sådana stolpar. Detta byggnadssätt kallas 'skiftesverk'. Kommer inte att ha någon isolering utöver detta. Själva basturummet kommer att måtten 3m*2m. Bastuugnen har jag inte
11 svar · 12,3k läst
M
Michael P: Man sköljer dom när man sätter i dom, ser ingen anledning att tvätta dom efter det. Jag brukar då tvätta stenarna när jag bastar..
5 svar · 2,2k läst
H
Hampe: Reste en 15 kvadrats frigga från polhus i somras. Helt ok, bra kvalitet. det enda att klaga på var att golvbjälkarna inte låg med c-c60... men det var fixat nu sa dom när jag påpekade det...
4 svar · 4,9k läst
yonna
yonna: ... eller så kan man sätta belysningen under laven ... om man inte nödvändigtvis måste läsa avisa när man sitter i bastun ... :rolleyes:
2 svar · 4,5k läst
GzO
GzO: Jepp, ventilerna öppna.
3 svar · 4,7k läst
B
bävern: kolla in det här, för den som inte kan vara utan bastu nånstans. www.modultech.fi
0 svar · 1,9k läst
H
hakan75: Tack för Ert svar...kommer att lägga upp bilder vartefter..
3 svar · 1,8k läst
A
Annananna: Har ett Tylö-aggregat och sladd fick man fixa själv m a o "kopplingspunkt i aggregatet"
2 svar · 2,1k läst
A
AndersG: Det är stenväggar eller hur? Utan ngn isolering på dem? I så fall luftar de sig själva. Du kan ju kolla på min sajt, där vi gjort i princip likadant. http://www.pedago.fi/dalton/Hus/bastu/bastu.html I ditt fall skulle jag ordna ventilation genom ytterväggen.
5 svar · 6,0k läst
M
Mheel: Jag sätter plast på alla väggarna även dom som får dubbla tätskikt. Försöker ventilera dom väggarna istället.
4 svar · 4,3k läst
Z
zniff: Om det redan är kaklat, skulle jag mot kakelvägg sätta plåtreglar direkt mot denna. Sedan skulle jag sätta plyfa mot reglarna, UTAN någon som helst isolering. Detta skulle tillåta luften att röra sig fritt. Därefter mindre reglar som panel slutligen sätts upp mot. Klart!
2 svar · 3,3k läst
P
palun: Jag funderar på om det går att bygga två av väggarna till en invändig bastu av DoIt-plattor (ungefär som LUX-plattan men billigare; finns på Bauhaus bl a). (Bastun ska byggas i ett befintligt badrum, med klinkers på golv och kakel på väggarna.) DoIt-plattor skulle underlätta på flera sätt: -- lätt att montera (silikon-lim) -- fuktsäkert - inget trä mot golv t ex -- jag slipper
0 svar · 1,4k läst
B
BesserBosse: Det gör väl inget om dörren går i baklås? Man kan ju ha ett öppningsbart fönster ;) Jag köpte ett fönster med härdat glas. Omålad på insidan...
17 svar · 9,1k läst
R
rolflg: Numera används bäst paraffinolja som finns att köpa i färgaffären. Använd en vanlig trasa och rikligt med olja. Det mesta sugs in i träet. Överflödet kan torkas bort efter ngn timme. Behandla på samma sätt även bastulaven. Samma behandling kan göras en ggr per år. Behandling med paraffinolja gör nytt trä lite mörkare. Har testat själv och det fungerar bättre och enklare än
5 svar · 8,5k läst
M
Mheel: Jag håller på att bygga ut mitt hus. Får nu ett större badrum och där ska jag ha en bastu. Bastun består av en yttervägg byggd av isoblock 300mm, och slätputsad på insidan.. Dom andra väggarna är uppbyggda med 95mm reglar som jag satt badrumsgips på. Dom är isolerade med 95mm roxull. Min tanke är att spika upp läkt och sen spika upp panel på det. Funkar det eller är det nåt mer
0 svar · 3,0k läst
·
S
sheriffen: Menar du ovanför aggregatet? Ska du bygga nytt så finns det bitar som ser ut som skiffer, förbenat snyggt! jag kan kolla var det finns om du är intresserad. du måste dock brandsäkra inne i väggen om man ska sätta sånt, men det är inga bekymmer. det är bara att sätta minerit eller Masterboard(mer lätt arbetat) inne i väggen och sen kladda på med bruk osv... själv har jag dubbla
1 svar · 2,0k läst
Carnivore
Carnivore: Har nu läst mig till att den skall placeras "ej ovanför aggregatet" som verkar betyda ej direkt ovanför men däremot 110-200mm åt sidan från aggregatet och 1500mm ovan golv räknas inte som "ovan aggregatet".
1 svar · 2,2k läst
tussee
tussee: När det gäller fukt är ett par bilhögtalare en lösning, dom tål det mesta .Det är nog att tänka på vilken typ av förstärkare man väljer, bilhögtalare fungerar best med bilradio och förstärkare.
9 svar · 10,8k läst
M
mikab: är bastufolien lika tätt mot ånga som plast?? isåfall borde det gå att byta ut plasten mot bastufoliet. och komma lättar undan så. Mvh Mika
5 svar · 5,8k läst
J
jenfor: Samma fråga diskuteras här: http://www.byggahus.se/forum/el/49778-elkablar-i-bastu.html
17 svar · 34,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.