Bastu
Wigert: Minns inte vad dimensionen heter, men spiken var ca 25 mm lång och 1,2 mm tjock. Funkade i stort bra men några fick bli spikade i panelen och inte dold. Skall lösas med lite plastiskt trä. Pickan köpte jag på Jula för typ 3-400 kr. Spikade i hondelen (minns inte om det är not eller fjäder) av panelen. Snyggt!
strandkanten: Nu blörjar jag komma en bit på väg, Har reglat och börjat med panelen. Sotaren var här och godkände kamininstallationen så nu är det bara att elda spillvirke under byggets gång :) Satte takpanel idag. Blir riktigt bra. Mina mått är 3,20 x 1,90. Syllen spände jag bara ner i golvet, sitter stadigt så det räcker.
Hemmakatten: Absolut ingen isolering! Jag hade en friggebod som din med vedeldad bastu i. Helt oisolerad, användes året runt, ingen el indragen. Bastun (hela friggeboden) blir varm på en timme. Om du vill ha en enkel bastu som denna är det bara att sätta upp en mellanvägg, spika en lav till bastun, en bänk och några krokar till omklädningsrummet. Själva bastuugnen kräver en skorsten som bör
PerLanden: Kanon, låter bra. Tack för svaret it-snubben!
Robster: [citat] 600 pix!!!??? Då lär du köpa en i koppar eller liknande. =) Jag köpte min spygatt på Dahl (iofs med byggarrabatt) för knappt 200 spänn. 300 inkl manschett, mellanrör och skruv. Väl värt pengarna, eftersom det blir så mycket lättare att göra rent inuti bastun då. Bara att blöta upp rejält med lite rengöringsmedel i, låta verka och sedan ta ett par tiolitershinkar med
housedad: OK point taken kring golvvärmen. Min huvudfråga gäller fortfarande kontruktionen av väggarna, då detta är ett separat hus som inte kommer att vara uppvärmt ordentligt finns det några "genvägar" som man skulle kunna fundera på. / Housedad
Zeta77: Vi har en bastu i källaren bygd ca 1970. Panelen invändigt består av fina plankor (Gran, asp, al) utan kvistar, men tyvärr är det glipor mellan varje planka. Där kan man stoppa in fingret och trycka hål i något som verkar vara gammal papp... Den är hur som helst svart och porös nu. Frågan är nu när vi renoverar badrummet, bygga ny med gammalt materal eller köpa fördig byggsats. Vi
Wigert: Jag har asp från www.bastubutiken.se som har mjuka kanter. Rätt bra priser om man jämför med K-rauta, och leverans till dörren. De har även al. Bra service dessutom.
AndersS: I mitt fall var det ombyggnad av ett ytterfönster i källare och mera arbete. I ditt fall skulle jag sätta fönstret i linje med väggen i sällskapsrummet och lämna en springa som jag drar en mjukfog. Det innebär att du då gör ett hål i väggmaterialet som blir lite större en blockfönster, 10-20mm och en träkarm som sätts fast så att den döljs av yttervägens skivmaterial. Då blir
v-g: Om man har väldigt on om plats kan man ju platta ut spirorören några cm. Köpte själv T-korsningar plus en "renslucka" att ha i nederkant för att den tar mkt mindre plats än en 90 gradare.
larsu: Jag har oxå bastat i flera "bastuar" med vanliga kopplade fönster inga problem alls, några i Finland och där var det VARMT vill jag lova, sporten verkade vara att försöka basta ut svensken:) hur bra det gick är en annan historia, Men det är inte bara finnar som kan basta varmt!!
Lasse N: [citat] Sheriffen, hur går det?! Jag planarar för närvarande att bygga vedbastu i en friggebod (10m2 relax, 5m2 bastu). Tanken är att isolera väggar o tak, men bara ha golvtrall med springor i golv. Anledningen till springorna är att jag tänkt att vi ska tvätta oss inne i bastun (vattenvarmare på rökröret till Harvia 20 Pro) och då blir det naturligtvis mer spill än vid vanligt bad
hedde: Ja, det bör väl vara sten bakom, har inte kunnat utforska det närmare, men jag får väl se hur dom satt upp hyllorna nästa gång jag är på besök. :) Får plocka ner en o se hur långa skruv dom använt. :) Får hoppas på korta. :) /hedde
AndersG: Uppriktigt sagt så vet jag inte. Det är väl bättre om det är luftigare i det fall att du får ut fukt i isoleringen? Den kommer i sä fall att kondensera på pappret. Det hela är eg rätt komplicerat och inte helt okontroversiellt eftersom det finns de som hävdar att man kan skippa alla fuktspärrar och dito. Jag resonerar i stället så att man först föröker att hindra fukt från att
Richard A: [citat] Anders G, Jag har satt vindpapp för att hålla isoleringen till bastuns luftspalt, istället för najtråd då jag hade detta hemma, har det någon betydelse/nackdel?
Patte: Du kan använda dig av Jenfors byggtips (eller ett liknande) som finns på http://www.k-rauta.se/byggrad.htm välj sen bastu. Jag skruvade underifrån men hade tjockare lavar (28*95) sen köpte jag skruvar som passade på K-Rauta. Lycka till
AndersG: http://www.yle.fi/tv1/ohjelmaopas.php?serial=t0141408968813 Vet ej om det är spikat eller textat till svenska eller om man kan se på det på webben i efterhand.
Dregen: Hade tänkt bygga ett skyddsräcke runt aggregatet pga av en liten dotter. Efter att kollat på specen för Tylö compact 2/4, så ser jag att minsta avståndet för ett räcke är 100mm framför, är detta något som man måste följa strikt eller kan man halvera avståndet? Kanske måste man kolla det med Tylö?
ama: Sätt aggregatet på andra sidan dörren. Flytta dörren lagom mycket och beställ den snedkapad. Vi gjorde så och är jättenöjda! /AMA
AndersG: Vår bastu är i källaren, bara stenväggar. Se: http://www.pedago.fi/dalton/hus/bastu/bastu.html
gojan: Tack för tipsen. Jag körde på upphängningsbleck vilket fungerade bra. MvH Gojan
klitsie: Det här va lite knivigt som jag har förstått det ska man ju inte ha nån ångspärr i en bastu (mot t.ex yttervägg) räknas primern som ångspärr? annars ser jag inga problem..
yonna: Det funkar utmärkt att mörklasera bastun - man har använt en norsk svart lasyr hos mig. Ngt vanligt märke som klarar hetta men det var ingen 'specialfärg' vad jag minner mig. Det är möjligt att man skall vara försiktigare när det gäller vedeldad bastu. Jag körde igång elaggregatet ett par gånger för att få bort nymålatlukten innan jag använde bastun första gången. Sedan har
tussee: http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=957085
jenfor: Svaret på frånluften är ja - låt luften gå via ett spirorör så att den kommer ut på framsidan av bastun. Gäller oavsett om du tar in tilluften under bastudörren eller via separat tilluft. Aldrig ut i det fria.
Robert_Maria: Jag läste lite i produktinfon. Att armaturen gör det mer lättmonterat verkar uppenbart, du kan också välja mellan med eller utan lins. Vi har ett annat system, det levererades med armaturer, det blir snyggt. Armatur: Är den synliga delen av systemet de är små och diskreta och finns med och utan lins för fokusering av ljuset samt i olika IP-klasser. Används av fyra huvudskäl: Enklare
Faidros: [citat] Nja, verkningsgraden är alltid 100%. Oavsett hur gammalt aggregatet är.
AndersG: Troligen. Byggvaruhandeln är en guldgruva för insamling av Klintbergare..