1 911 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
Fönster i bastu
Hej
Vi har byggt nytt hus och skall nu färdigställa stora badrummet. Vi har nu funderat på om vi inte skall sätta in en bastu i den, utrymmet finns, men det kommer att hamna ett fönster i bastun. Badrummet ligger i en takkupa och i takkupan så sitter två 10*13 fönster varav det ena kommer att hamna i bastun. Funkar det? Och det här med från luft tilluft måste den komma utifrån så man måste göra hål i ytterväggen? Vad tror ni att det skulle kosta i arbetskraft samt material att platsbygga en bastu på ca 1,8*1,2 eller ngt mindre?
Är helt grön på basutfronten än så länge så ni får gärna komma med generella tips oxå.
Tack på förhand!!
Vi har byggt nytt hus och skall nu färdigställa stora badrummet. Vi har nu funderat på om vi inte skall sätta in en bastu i den, utrymmet finns, men det kommer att hamna ett fönster i bastun. Badrummet ligger i en takkupa och i takkupan så sitter två 10*13 fönster varav det ena kommer att hamna i bastun. Funkar det? Och det här med från luft tilluft måste den komma utifrån så man måste göra hål i ytterväggen? Vad tror ni att det skulle kosta i arbetskraft samt material att platsbygga en bastu på ca 1,8*1,2 eller ngt mindre?
Är helt grön på basutfronten än så länge så ni får gärna komma med generella tips oxå.
Tack på förhand!!
Vet inget om arbete men min bastu är 1,25x1,95 (innermåttet innanför panelen). Kostade väl en 3000 i material sen tillkommer aggregatet, anslutning till detta och stenar. Termometer, hygrometer, timglas samt skopa & vattenskål tillkommer såklart också.
Köpte fiberoptik till belysningen. kostade en 2600 och ångrar det verkligen inte. Finns ju nätad lampa under laven för 30 spänn också men detta är något helt annat. Dock är ljuset väldigt vitt nästan blått och det ger lite kallt sken, det är det enda jag kan se som negativt. Samtidigt kan man dra på (dimmern) och få ganska bra ljus för tex städning.
Byggde det hela själv så därför var byggkostnaden en 1-200 spänn mest betående av skruv & kaffe.
Körde med vanlig skruv typ "gipsskruv" som är lite kortare än vad lav+stabiliseringsbräda är tjocka, dvs om man inte drar skruven för djupt så går den inte igenom.
Regelverket byggde jag av vanlig 2"x3" och 2"x2". Lavarna och bastupanelen är al bara för att det var så mycket snyggare och min träleverantör kunde fixa det till bra pris.
Ventilationen tycker jag ni ska satsa på denna lösning. Fungerar mycket bra hos mig
Total arbetstid för bastun är svårt att avgöra men från träreglar och utåt inkl. lavar c:a 2 veckor. Lavarna snickrade jag 6 dagar på bara för att de är L-formade , Detta för att få lite mer plats då bastun är liten. Sen är man tyvärr lite väl noggrann också
Välj gärna Harvia aggregat då jag tycker de har mer bra tips i instruktionerna, det märks att det är en bastuentusiast som skrivit den om vi säger som så
Köpte fiberoptik till belysningen. kostade en 2600 och ångrar det verkligen inte. Finns ju nätad lampa under laven för 30 spänn också men detta är något helt annat. Dock är ljuset väldigt vitt nästan blått och det ger lite kallt sken, det är det enda jag kan se som negativt. Samtidigt kan man dra på (dimmern) och få ganska bra ljus för tex städning.
Byggde det hela själv så därför var byggkostnaden en 1-200 spänn mest betående av skruv & kaffe.
Körde med vanlig skruv typ "gipsskruv" som är lite kortare än vad lav+stabiliseringsbräda är tjocka, dvs om man inte drar skruven för djupt så går den inte igenom.
Regelverket byggde jag av vanlig 2"x3" och 2"x2". Lavarna och bastupanelen är al bara för att det var så mycket snyggare och min träleverantör kunde fixa det till bra pris.
Ventilationen tycker jag ni ska satsa på denna lösning. Fungerar mycket bra hos mig
Total arbetstid för bastun är svårt att avgöra men från träreglar och utåt inkl. lavar c:a 2 veckor. Lavarna snickrade jag 6 dagar på bara för att de är L-formade , Detta för att få lite mer plats då bastun är liten. Sen är man tyvärr lite väl noggrann också
Välj gärna Harvia aggregat då jag tycker de har mer bra tips i instruktionerna, det märks att det är en bastuentusiast som skrivit den om vi säger som så
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Klicka här för att svara