8 836 läst ·
25 svar
9k läst
25 svar
Rätt sorts Aluminiumpapp
I så fall skulle försäkringen inte gälla för en enda bastu i Finland
Och jo, aluminiumsidan skall vara inåt.
Nåja, jag är nog en glad amatör som de flesta andra här, dock en vetgirig sådan.
Den 'riktiga' aluminiumpappen jag köpte i Finland har inte någon plastbeläggning, endast ren aluminum på papp. Ska vara ypperligt tillsammans med bred aluminum-tape som man tejpar och tätar skarvarna med. Detta kommer jag använda i min nya bastu som byggs under vårkanten.Richard A skrev:
Produkter som diskuteras: "kontaktlim"
Kontaktlim
Kontaktlim är ett kraftfullt, snabbverkande lim som är utformat för att permanent binda samman en mängd olika material, inklusive laminat, fanér, läder, kork, papper, plywood, tyg och många typer av plast. Det är mycket effektivt för
Läs mer
Tack för svaret, detta är samma papp som jag kör med från K-rauta.dzpssq skrev:
Jag tänkte bara fästa pappen med överlapp och rostfri häftklammer men som du skriver kan man ju täta skarvarna med aluminium-tejp.
Men snacket med faran att använd dubbla tätskickt vid yttervägg om man använder aluminiumpapp kanske inte så farlig. Detta aluminiumpapp skulle jag uppskatta har ett fuktgenomsläpp samma som vindpapp (20000 tror jag det var).
Det är faktiskt en detalj jag undrar över. Har åldersbeständig plast som jag undrar om jag ska låta vara kvar eller inte. Just nu lutar det åt att låta den sitta kvar...Richard A skrev:Tack för svaret, detta är samma papp som jag kör med från K-rauta.
Jag tänkte bara fästa pappen med överlapp och rostfri häftklammer men som du skriver kan man ju täta skarvarna med aluminium-tejp.
Men snacket med faran att använd dubbla tätskickt vid yttervägg om man använder aluminiumpapp kanske inte så farlig. Detta aluminiumpapp skulle jag uppskatta har ett fuktgenomsläpp samma som vindpapp (20000 tror jag det var).
Bastun är placerad mot en yttervägg. (utifrån sett panel, läkt, windy, 45 iso/råplan, 170 iso/råplan, plast, 45 iso/råplan)
En av väggarna (70 mm) är även duschvägg med fuktspärr.
Sista två väggarna är "vanliga" isolerade 70/120 väggar.
Jag tänkt att applicera alumiten, stående läkt och till sist panel direkt mot dessa väggar.
Är det en lämplig konstruktion eller bör jag öka på isoleringen mellan plast och alumit? Saknar jag en luftspalt?
Jag är innen expert men jag hade haft en luftspalt mellan plasten och 45iso sedan hade jag kört alumit:en på det.
Mot duschväggen hade jag haft luftspalt efter våtrumsskivan innan isoleringen till bastun.
Jag har byggt enligt rum i rummet princip, är inte klar så jag kan inte säga att jag har någon erfarenhet av om det "funkar".
Det finns olika "skolor" om hur man bygger bastu.
Mot duschväggen hade jag haft luftspalt efter våtrumsskivan innan isoleringen till bastun.
Jag har byggt enligt rum i rummet princip, är inte klar så jag kan inte säga att jag har någon erfarenhet av om det "funkar".
Det finns olika "skolor" om hur man bygger bastu.
Luftspalten efter våtrumsskivan var ingen dum idé. Där kan man ju fixa små lufthål nere och uppe vid sidan av och få lite ventilation i väggen...Richard A skrev:Jag är innen expert men jag hade haft en luftspalt mellan plasten och 45iso sedan hade jag kört alumit:en på det.
Mot duschväggen hade jag haft luftspalt efter våtrumsskivan innan isoleringen till bastun.
Jag har byggt enligt rum i rummet princip, är inte klar så jag kan inte säga att jag har någon erfarenhet av om det "funkar".
Det finns olika "skolor" om hur man bygger bastu.
Jag är lite mer fundersam över luftspalten mot yttervägg. Är det verkligen nödvändigt? Jag har ju inget material som direkt kan bli fuktskadat på samma sätt som gipsskivan på duschväggen.
Jag hade haft luftspalt mot yttervägg, men som sagt är jag ingen expert på detta.
Detta är vad jag läst mig till här på forumet bla.
Någon annan som kan svara BesserBosse om man behöver luftspalten mot ytterväggen?
Detta är vad jag läst mig till här på forumet bla.
Någon annan som kan svara BesserBosse om man behöver luftspalten mot ytterväggen?
Nu är väl detta en ganska gammal tråd så trådskaparen har väl badat bastu redan ett tag, jag ville ändå som utvandrad finlandssvensk ge följande kommentar:
I bastuväggen kan man inte använda plast för att den smälter om man badar lite ordentligare i bastun. Att man sedan i Sverige alltid före K-Järn (som heter K-Rauta i Sverige) kom hit har använt plast i väggen är väl mera ett tecken på att svenskarna inte riktigt badar bastu som en riktig bastubadare.
Mvh Janérik
I bastuväggen kan man inte använda plast för att den smälter om man badar lite ordentligare i bastun. Att man sedan i Sverige alltid före K-Järn (som heter K-Rauta i Sverige) kom hit har använt plast i väggen är väl mera ett tecken på att svenskarna inte riktigt badar bastu som en riktig bastubadare.
Mvh Janérik
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden