Jag har hört att hemförsäkringen inte gäller
I så fall skulle försäkringen inte gälla för en enda bastu i Finland :) Enklast är att du kollar med ditt försäkringsbolag.

Och jo, aluminiumsidan skall vara inåt.

Men det är ju fanatstiskt att någon med så gedigen bakgrund tar sig tid att svara på våra amatörfrågor här
Nåja, jag är nog en glad amatör som de flesta andra här, dock en vetgirig sådan. :)
 
Richard A skrev:
Är det någon som vet om det är plast på aluminium pappen??
Den 'riktiga' aluminiumpappen jag köpte i Finland har inte någon plastbeläggning, endast ren aluminum på papp. Ska vara ypperligt tillsammans med bred aluminum-tape som man tejpar och tätar skarvarna med. Detta kommer jag använda i min nya bastu som byggs under vårkanten.
 
OK. Eller också så limmar man skarnarna omlott med kontaktlim.
 
dzpssq skrev:
Den 'riktiga' aluminiumpappen jag köpte i Finland har inte någon plastbeläggning, endast ren aluminum på papp. Ska vara ypperligt tillsammans med bred aluminum-tape som man tejpar och tätar skarvarna med. Detta kommer jag använda i min nya bastu som byggs under vårkanten.
Tack för svaret, detta är samma papp som jag kör med från K-rauta.
Jag tänkte bara fästa pappen med överlapp och rostfri häftklammer men som du skriver kan man ju täta skarvarna med aluminium-tejp.
Men snacket med faran att använd dubbla tätskickt vid yttervägg om man använder aluminiumpapp kanske inte så farlig. Detta aluminiumpapp skulle jag uppskatta har ett fuktgenomsläpp samma som vindpapp (20000 tror jag det var).
 
Richard A skrev:
Tack för svaret, detta är samma papp som jag kör med från K-rauta.
Jag tänkte bara fästa pappen med överlapp och rostfri häftklammer men som du skriver kan man ju täta skarvarna med aluminium-tejp.
Men snacket med faran att använd dubbla tätskickt vid yttervägg om man använder aluminiumpapp kanske inte så farlig. Detta aluminiumpapp skulle jag uppskatta har ett fuktgenomsläpp samma som vindpapp (20000 tror jag det var).
Det är faktiskt en detalj jag undrar över. Har åldersbeständig plast som jag undrar om jag ska låta vara kvar eller inte. Just nu lutar det åt att låta den sitta kvar...

Bastun är placerad mot en yttervägg. (utifrån sett panel, läkt, windy, 45 iso/råplan, 170 iso/råplan, plast, 45 iso/råplan)
En av väggarna (70 mm) är även duschvägg med fuktspärr.
Sista två väggarna är "vanliga" isolerade 70/120 väggar.

Jag tänkt att applicera alumiten, stående läkt och till sist panel direkt mot dessa väggar.

Är det en lämplig konstruktion eller bör jag öka på isoleringen mellan plast och alumit? Saknar jag en luftspalt?
 
Jag är innen expert men jag hade haft en luftspalt mellan plasten och 45iso sedan hade jag kört alumit:en på det.
Mot duschväggen hade jag haft luftspalt efter våtrumsskivan innan isoleringen till bastun.

Jag har byggt enligt rum i rummet princip, är inte klar så jag kan inte säga att jag har någon erfarenhet av om det "funkar".
Det finns olika "skolor" om hur man bygger bastu.
 
Richard A skrev:
Jag är innen expert men jag hade haft en luftspalt mellan plasten och 45iso sedan hade jag kört alumit:en på det.
Mot duschväggen hade jag haft luftspalt efter våtrumsskivan innan isoleringen till bastun.

Jag har byggt enligt rum i rummet princip, är inte klar så jag kan inte säga att jag har någon erfarenhet av om det "funkar".
Det finns olika "skolor" om hur man bygger bastu.
Luftspalten efter våtrumsskivan var ingen dum idé. Där kan man ju fixa små lufthål nere och uppe vid sidan av och få lite ventilation i väggen...

Jag är lite mer fundersam över luftspalten mot yttervägg. Är det verkligen nödvändigt? Jag har ju inget material som direkt kan bli fuktskadat på samma sätt som gipsskivan på duschväggen.
 
Jag hade haft luftspalt mot yttervägg, men som sagt är jag ingen expert på detta.
Detta är vad jag läst mig till här på forumet bla.
Någon annan som kan svara BesserBosse om man behöver luftspalten mot ytterväggen?
 
Jag har luftspalt mot ytterväggen. Jag kan inte se att det skulle kunna skada iallafall :)
 
Nu är väl detta en ganska gammal tråd så trådskaparen har väl badat bastu redan ett tag, jag ville ändå som utvandrad finlandssvensk ge följande kommentar:
I bastuväggen kan man inte använda plast för att den smälter om man badar lite ordentligare i bastun. Att man sedan i Sverige alltid före K-Järn (som heter K-Rauta i Sverige) kom hit har använt plast i väggen är väl mera ett tecken på att svenskarna inte riktigt badar bastu som en riktig bastubadare.

Mvh Janérik
 
Det finns IOFS temperaturbeständig plast (kallas bastufolie), men varför inte då använda alumit som bevisligen fungerar och har använts i Finland över 50 år? ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.