14 321 läst ·
17 svar
14k läst
17 svar
bastuvägg mot isolerad yttervägg
Hm, mycket tänkvärda svar här! Tack!
Jo, det finns ju många lösningar. Tätt mot tätt får man ju förstås inte sätta, men i övrigt funkar nog alla sätt. Man vill ju dock inte bygga på extra i tjocklek om det inte fyller någon funktion. Jag vill ju ha så mycket bastu som möjligt för pengarna.
Jo, det finns ju många lösningar. Tätt mot tätt får man ju förstås inte sätta, men i övrigt funkar nog alla sätt. Man vill ju dock inte bygga på extra i tjocklek om det inte fyller någon funktion. Jag vill ju ha så mycket bastu som möjligt för pengarna.
Intressant diskussion, kanske får tänka om innan jag bygger min bastu.
Jag vill ha finsk känsla med liggande panel. Det är ju en smaksak men efter att ha studerat mängder av bastur i Finland under sommarens segelsemester kom jag fram till att jag tycker det är snyggare. Ingen bastu i de finska delarna av skärgården hade stående panel, dock ett antal på Åland och i svenskspråkiga delar av Åbolands skärgård.
Lustigt nog förefaller det mig att traditionen är kopplad till språk (min helt egna ovetenskapliga slutsats från sommaren). Kan det ha att göra med olika synsätt på konstruktionen? Trodde att anledningen till att det är så vanligt med liggande panel i Finland var att man just inte byggde med luftspalt och sparade väggtjocklek genom att spika direkt i stående reglar men läser i denna tråd att så inte är fallet.
Känns intuitivt riktigt med luftspalt och alumit även om jag är svensk
Hur bör man då göra i underkant mot golv om man väljer att bygga med luftspalt innanför bastupanelen? Detta då givet att jag har liggande bastupanel med stående spikläkt så kan jag ju välja att lämna en springa ned mot golvet eller stänga till denna. Tänker mig att sätta en kant med kakel som ju bygger ca 30mm längst ned på väggen (våtrumsskiva/gips, fix + kakel). Den skulle ju stänga luftspalten så för att hålla den öppen behöver jag dra in regeln i underkant ganska mycket.
Jag vill ha finsk känsla med liggande panel. Det är ju en smaksak men efter att ha studerat mängder av bastur i Finland under sommarens segelsemester kom jag fram till att jag tycker det är snyggare. Ingen bastu i de finska delarna av skärgården hade stående panel, dock ett antal på Åland och i svenskspråkiga delar av Åbolands skärgård.
Lustigt nog förefaller det mig att traditionen är kopplad till språk (min helt egna ovetenskapliga slutsats från sommaren). Kan det ha att göra med olika synsätt på konstruktionen? Trodde att anledningen till att det är så vanligt med liggande panel i Finland var att man just inte byggde med luftspalt och sparade väggtjocklek genom att spika direkt i stående reglar men läser i denna tråd att så inte är fallet.
Känns intuitivt riktigt med luftspalt och alumit även om jag är svensk
Hur bör man då göra i underkant mot golv om man väljer att bygga med luftspalt innanför bastupanelen? Detta då givet att jag har liggande bastupanel med stående spikläkt så kan jag ju välja att lämna en springa ned mot golvet eller stänga till denna. Tänker mig att sätta en kant med kakel som ju bygger ca 30mm längst ned på väggen (våtrumsskiva/gips, fix + kakel). Den skulle ju stänga luftspalten så för att hålla den öppen behöver jag dra in regeln i underkant ganska mycket.
Jag har uppvik med klinker i nederkant. Jag gjorde så att spikläkten kom lite utanför ytan på klinkret (2-4 mm) sen fräste jag av dubbelspåntningens bakkant så att luftspalten blev ganska stor. Åtminstone har jag 5-6 mm öppning där nu där det är som minst. Har rustikt klinker så spalten blir därför inte helt jämn.
Körde även med en svart bastufolie som var som vanlig byggplast (men avsedd för bastu såklart).
Liggande panel givetvis. Var skeptisk i början men nu är det det rätta. Tror det bara är en vanesak. Dvs efter 5 minuter är det detsamma. Det är ju värmen som är det viktiga
Angående yttervägg jag har min bastu i hörnet på huset(jag har 60mm stående panelvägg). Gjorde en luftspalt på 1" läkt bakom reglarna, därefter hönsnät och sen isolering mellan reglarna (70mm).
Denna spalten är lite öppen uppe vid taket (ovanför bastutaket i innertaket) Lämnade ett "fack" utan isolering de sista 5cm, sen gjorde jag också hål i ventilationsröret för bastun så den suger ut lite luft ur denna spalt. Behövligt eller ej, känns lite som hänglsen & livrem, men för 1 minuts jobb med 10mm jobb så...
På vägg mot badrum skippade jag bastufolien.
Luftspalt mot bastupanelen har jag också typ 28mm annars hade panelen kommit i liv med klinkret
Skulle egentligen ha typ 13mm men det sket sig då det blev för lite.
Körde även med en svart bastufolie som var som vanlig byggplast (men avsedd för bastu såklart).
Liggande panel givetvis. Var skeptisk i början men nu är det det rätta. Tror det bara är en vanesak. Dvs efter 5 minuter är det detsamma. Det är ju värmen som är det viktiga
Angående yttervägg jag har min bastu i hörnet på huset(jag har 60mm stående panelvägg). Gjorde en luftspalt på 1" läkt bakom reglarna, därefter hönsnät och sen isolering mellan reglarna (70mm).
Denna spalten är lite öppen uppe vid taket (ovanför bastutaket i innertaket) Lämnade ett "fack" utan isolering de sista 5cm, sen gjorde jag också hål i ventilationsröret för bastun så den suger ut lite luft ur denna spalt. Behövligt eller ej, känns lite som hänglsen & livrem, men för 1 minuts jobb med 10mm jobb så...
På vägg mot badrum skippade jag bastufolien.
Luftspalt mot bastupanelen har jag också typ 28mm annars hade panelen kommit i liv med klinkret
Klicka här för att svara