Hej Alla Bastubadare/byggare!
Jag står i begrepp att bygga en bastu i källaren, men jag vill inte bygga i trä då källaren är gammal och inte direkt uppvärmd så trä känns inte bra.
Frågan är om det är något speciellt att tänka på när man murar upp en bastu mot källargolvet och ytterväggen.

Källaren är delvis över mark.
Tanken är en vedeldad bastu. Det är mycket prat och teorier om trä, plast, folie, luftspärrar och dyligt. Även om "känslan" kanske inte blir optimal så känns det bättre med något som tål fukt bättre än trä. Tänker då klä den med kakel och klinker.
tack!
Henrik