2 896 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Frånluft i gillestuga
Medlem
· östergötland
· 9 inlägg
Hej.
Har precis köpt ett parhus med bastu i källaren och blev lite fundersam när jag såg att frånluften från bastun(el) gick rakt ut i gillestugan.
Kanske inte så mycket för bastun utan mest för att det kan skada huset?
Närmaste ytter vägg är på motsatt vägg i gillestugan.
Kan man låta det vara och basta för fulla muggar eller ska man försöka leda ut luften ut ur huset?
Mvh Jocke
Har precis köpt ett parhus med bastu i källaren och blev lite fundersam när jag såg att frånluften från bastun(el) gick rakt ut i gillestugan.
Kanske inte så mycket för bastun utan mest för att det kan skada huset?
Närmaste ytter vägg är på motsatt vägg i gillestugan.
Kan man låta det vara och basta för fulla muggar eller ska man försöka leda ut luften ut ur huset?
Mvh Jocke
Troligtvis var det inte bastu där från början, och så har man använt befintliga självdragkanaler för ventilation av bastun. Vi har så i huset och blir inte riktigt klok på hur jag ska få ett bra luftflöde utan att bygga om. I vårat fall går iaf luften ut i tvättstugan, men sitter nära taket så all varmluft försvinner.
Iaf så kan det ju inte vara bra för gillestugan att ha som du har. Kanske funkar så länge du torrbastar. Jag skulle nog satt upp rör genom gillestugan till väggen så varm fuktig luft inte förstör gillestugan.
Iaf så kan det ju inte vara bra för gillestugan att ha som du har. Kanske funkar så länge du torrbastar. Jag skulle nog satt upp rör genom gillestugan till väggen så varm fuktig luft inte förstör gillestugan.
Ni kommer aldrig att få en fungerande ventilation med självdrag.
Det blir en för stor luftomsättning på vintern och ingen alls på sommaren.
Detta var inte ett problem när dessa hus byggdes eftersom man hade en förbränningsvärmkälla och murstocken var varm vilket gjorde att självdraget fungerade.
Man duschade inte heller som idag utan badade vilket gjorde att fuktbelastningen inte var så stor.
En korrekt utförd frånluftsinstallation har frånluften i taket/högt upp på väggen i de rum den blir förorenad dvs toa,tvättstuga,dusch etc.
Tilluft ska finnas i samtliga vistelserum och inte i de rum där du har frånluft
Frånluften från bastun brukar man bara släppa ut i rummet där bastun står och sedan låter man den vanliga ventilationen sköta evakueringen.
Ventilationen ska vara justerad till minst 0,5 luftombyte/timme dvs all luft i huset ska vara utbytt på 2 timmar.
Enda sättet att få det korrekt är antingen att konvertera till mekanisk frånluft med fläkt/ar på taket och moderna till och frånluftsdon alternativt installera en FTX anläggning .
Fredrik
Det blir en för stor luftomsättning på vintern och ingen alls på sommaren.
Detta var inte ett problem när dessa hus byggdes eftersom man hade en förbränningsvärmkälla och murstocken var varm vilket gjorde att självdraget fungerade.
Man duschade inte heller som idag utan badade vilket gjorde att fuktbelastningen inte var så stor.
En korrekt utförd frånluftsinstallation har frånluften i taket/högt upp på väggen i de rum den blir förorenad dvs toa,tvättstuga,dusch etc.
Tilluft ska finnas i samtliga vistelserum och inte i de rum där du har frånluft
Frånluften från bastun brukar man bara släppa ut i rummet där bastun står och sedan låter man den vanliga ventilationen sköta evakueringen.
Ventilationen ska vara justerad till minst 0,5 luftombyte/timme dvs all luft i huset ska vara utbytt på 2 timmar.
Enda sättet att få det korrekt är antingen att konvertera till mekanisk frånluft med fläkt/ar på taket och moderna till och frånluftsdon alternativt installera en FTX anläggning .
Fredrik
Klicka här för att svara