Hej,
Tänkte förlänga garaget och ha en bastu i förlängningen. Vill gärna ha toalett och dusch också. Har gjort en skiss med två alternativ. Förlängningen är 4x7m. Funderar på ett Iki-pelaraggregat vilket är det runda på ritningen. Målet är en bastu för fyra vuxna. Alla synpunkter är välkomna!
Tänkte förlänga garaget och ha en bastu i förlängningen. Vill gärna ha toalett och dusch också. Har gjort en skiss med två alternativ. Förlängningen är 4x7m. Funderar på ett Iki-pelaraggregat vilket är det runda på ritningen. Målet är en bastu för fyra vuxna. Alla synpunkter är välkomna!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tja, på så stor yta som 28 kvm borde det ju gå att få till en perfekt lösning 
Så finns det en toalett skulle jag gärna ha ett handfat också, och en dörr för att göra det lite privatare.
Hela arrangemanget med toalett och dusch ser lite provisoriskt ut.
Några fönster planerade?
Och välkommen till Bygga Hus-forumet Johan_Lya!
Så finns det en toalett skulle jag gärna ha ett handfat också, och en dörr för att göra det lite privatare.
Hela arrangemanget med toalett och dusch ser lite provisoriskt ut.
Några fönster planerade?
Och välkommen till Bygga Hus-forumet Johan_Lya!
Tack för svaren! Eftersom jag var mest intresserad av kommentarer på planeringen av bastun ritade jag inte in fönster osv, vi kommer att ha fönster på samma sida som ytterdörren men förmodligen inte på de andra (nära grannar). Kanske ett mindre fönster på kortsidan. Handfat tillkommer också 
Det finns en viktig del att ta hänsyn till också som bestämmer en del - ventilationen. Utan bra ventilation blir bastandet ingen rolig historia.
Generellt, åtminstone för eldrivna aggregat, så bör tilluften tas in under aggregatet och frånluften ut på motsatt sida, så långt från tilluften som möjligt och ungefär 20cm från tak för att få en god luftgenomströmning. Båda ventilerna bör vara i samma rum utanför bastun (badrummet) för ett behagligt självdrag utan över-/undertryck, så att man kan välja att sätta sig på olika höga lavar beroende på hur varmt man vill ha.
På den högra varianten ser det ut som att det enda alternativet för tilluften är utifrån naturen, vilket ur flera perspektiv inte är en särskilt bra lösning, särskilt inte när atomkylan slår till och man vill gotta sig i bastun
Den vänstra varianten är nog därför att föredra och i och med att aggregatet står nära dörren så kan man skippa tröskel och låta springan under dörren vara tilluftsventil. Så har jag själv och är nöjd med det. Jag skulle dock byta plats på aggregatet till det övre högra hörnet för att kunna sätta en frånluftsventil vid dörren till rummet och slippa ha den i duschutrymmet.
Så skulle jag gjort, men det är mina två cent
Generellt, åtminstone för eldrivna aggregat, så bör tilluften tas in under aggregatet och frånluften ut på motsatt sida, så långt från tilluften som möjligt och ungefär 20cm från tak för att få en god luftgenomströmning. Båda ventilerna bör vara i samma rum utanför bastun (badrummet) för ett behagligt självdrag utan över-/undertryck, så att man kan välja att sätta sig på olika höga lavar beroende på hur varmt man vill ha.
På den högra varianten ser det ut som att det enda alternativet för tilluften är utifrån naturen, vilket ur flera perspektiv inte är en särskilt bra lösning, särskilt inte när atomkylan slår till och man vill gotta sig i bastun
Den vänstra varianten är nog därför att föredra och i och med att aggregatet står nära dörren så kan man skippa tröskel och låta springan under dörren vara tilluftsventil. Så har jag själv och är nöjd med det. Jag skulle dock byta plats på aggregatet till det övre högra hörnet för att kunna sätta en frånluftsventil vid dörren till rummet och slippa ha den i duschutrymmet.
Så skulle jag gjort, men det är mina två cent
Redigerat:
Trøskel i bastudörren skulle jag lämnat bort oavsett ventilationslösning. Ang. planlösningar: lösningen till höger(två bänkar med aggregat mellan) har farsan i sin sauna, riktigt trevligt och funkar bra praktiskt sett.
âr inget stort problem med ventilation rätt utifrån heller, det funkar, men då skulle jag lagt tilluften ÖVER aggregatet för att slippa väldigt kall luft mot golvet. frånluft mot badet. "problemet" med ventilation direkt utifrån är väl mest värmeekonomiskt , inte så mycket problem mtp själva ventilationen.
Har själv haft bastu med inluft direkt utifrån och frånluft via badet(fläkt på badet) genom öppning under dörren och det funkade kanon.
Ser ju också att du tänker att ha en aggregat från IKI. Detta är ju ett typiskt tillfälle där tilluft under aggregat inte funkar, då aggregatet i fråga är en pelare med sten som står på golvet. dvs konvektionen genom är relativt svag och det är ingen plats för en ventil under aggregatet.
MVH
Sakke
âr inget stort problem med ventilation rätt utifrån heller, det funkar, men då skulle jag lagt tilluften ÖVER aggregatet för att slippa väldigt kall luft mot golvet. frånluft mot badet. "problemet" med ventilation direkt utifrån är väl mest värmeekonomiskt , inte så mycket problem mtp själva ventilationen.
Har själv haft bastu med inluft direkt utifrån och frånluft via badet(fläkt på badet) genom öppning under dörren och det funkade kanon.
Ser ju också att du tänker att ha en aggregat från IKI. Detta är ju ett typiskt tillfälle där tilluft under aggregat inte funkar, då aggregatet i fråga är en pelare med sten som står på golvet. dvs konvektionen genom är relativt svag och det är ingen plats för en ventil under aggregatet.
MVH
Sakke
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
