Hade tidigare projekt att bygga bastu i en friggebod ute på min ö när jag insåg att det är 25m till vattnet från där jag kan smälla upp den. Stod och spanade runt och inser att jag har en verktygsbod precis ståendes vid vattnet. Boden är i funkisstil och är byggd för minst 30 år sedan men i bra skick.
Dock helt oisolerat och med plåttak.
Grus/jord som golv, ett par plankor kan behövas bytas ut.
Iaf så har jag tittat runt och tänkte ställa lecablock och sedan lägga golvreglar för att sedan skruva trall med glipor för vattenavrinning.
Väggarna har rejäla reglar och där tänkte jag regla lite extra och slå upp granpanel mot dem och då blir det ca 5cm luft mellan yttervägg och innervägg.

Funkar det? Vill inte isolera eller nåt då den kommer användas vår/sommar/höst.

Eller ska jag spika skivor på insidan yttervägg? Vindpapp och reglar för att sedan slå panel?

Vad tror ni är det enklaste och smidigaste?
Det är plåttak som sagt men ingen isolering så tänkte lägga spont där och sedan på med taket om det måste va spont. Annars kör jag bara plåt. Reglar och panel.

Fungerar det?

Hur funkar det med en bastudörr rakt ut då jag inte kommer bygga ett relaxrum? Glas kan inte vara bäst där utan ska man köra gammal hederlig trädörr från början tills man dyker på nåt bra i framtiden?
Eller fungerar glasdörr direkt mot utsida?
Langa gärna över era tankar och ideer, kritik och hjälp uppskattas.

Enda som gäller är enkelt, bra och funktionsdugligt. Alltså en äkta klassisk norrlänskbastu!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.