Har en släktstuga som används året om.
Tyvärr har det blivit "för många kockar, men ingen soppa". Vilket är lite tråkigt. Då det finns mycket idéer, som tyvärr oftast slutar i prat...

Så tänkte att jag skulle ta tag i det hela. Är rätt duktig på att bygga när jag väl vet hur jag ska göra :rolleyes: Men när det kommer till att välja mått och dimensionering är jag rätt lost.

Har tänkt att 2x2m är lagom stort.

Modell_1a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modell_1b.jpg
Skapa konto

Modell_1c.jpg
Skapa konto

- Plintar
- Ram och golv - impregnerat/dim?
- Stomme - spontat 45x145 - om jag nu kan hitta till vettigt pris.
- Tak - råspont 20x120 + takpapp?
- Fönster - Måste det vara "bastufönster"? Vill ha ett stort liggande fönster då bastun ska stå vid en sjö.
- Dörr - Ska försöka hitta något begagnat. Tänkte glasdörr först. Men det kanske kyler ner onödigt mycket.
- Lavar - 60cm på den över, 40cm på den andra

- Aggregat - Harvia M1 / M3.
- Skorsten - http://www.ahalvarsson.com/index2.htm
- Brandskydd - betongplattor under / plåtskiva för väggen

Några synpunkter?
Något jag bör tänka om kring?

Tack på förhand

Redigerat:
Jag har några punkter at tänka på .
1) är det innlagt vatten på "släktstugan" om inte så kan det vara värt att bygga bastun större och med separat vattenkokare så att man kan tvätta sig i bastun .
2) hur många badare samtidigt kan det vara? 2x 2 m är nog för 3 (4 om man gillar varandra) stk om man lägger upp planlösningen så som du har skissat
3) Omklädningsrum och/eller liten veranda? Är ganska OK att kunna hänga av sig vid bastun och ha handdukar etc inndörs utan att de blir så varma. Specielt om ni har utsikt (men också annars ) så är det OK att ha en veranda med ett par stolar där man kan sitta och ta en öl mellan badandet

MVH
Sakke

drsakke skrev:
Jag har några punkter at tänka på .
1) är det innlagt vatten på "släktstugan" om inte så kan det vara värt att bygga bastun större och med separat vattenkokare så att man kan tvätta sig i bastun .
2) hur många badare samtidigt kan det vara? 2x 2 m är nog för 3 (4 om man gillar varandra) stk om man lägger upp planlösningen så som du har skissat
3) Omklädningsrum och/eller liten veranda? Är ganska OK att kunna hänga av sig vid bastun och ha handdukar etc inndörs utan att de blir så varma. Specielt om ni har utsikt (men också annars ) så är det OK att ha en veranda med ett par stolar där man kan sitta och ta en öl mellan badandet

MVH
Sakke
Tackar så mycket för svar!

1.) Jodå, det finns vatten och dusch i stugan. Så tvätta sig får man göra i den.

2.) Har inte tänkt så mycket på själva planlösningen i bastun. Men det borde man göra. http://www.sunsauna.se/index.php/haaveilija/planeringavbastun hade lite olika ritningar. Det bästa vore ju om sittplatserna var i ett "L". Men vill helst att man slipper ha dörren åt det håller man sitter och tittar.
Kanske ska tänka om lite på storleken, måste ju inte vara 2x2m.

3.) Något omklädningsrum blir det inte. Men en liten veranda är nog skönt att ha. Behöver ju inte var så stor heller. En bänk längs med väggen duger nog bra.

Hade jag byggt bastun hemma så hade jag helt klart gjort den större och med omklädningsrum osv osv. Men nu vill jag försöka hålla den så liten och enkel som möjligt.

Du kan gå ned i dimension på stommen om du känner för det. Med ett vedaggregat i en bastu med den storleken så behöver du inte tänka på isolering, 1-2 vedträn fixar det istället. Och får då några 5-10cm extra utrymme inne i bastun.

Harvia har löst brandskydd i plåt, som inte tar stor plats alls.
Valsan_2014_0920_160811.jpg
Skapa konto

Kanske inte det vackraste, men mycket praktiskt.

• Gilla
Missad och 1 till
  • Laddar…
AndersS skrev:
Du kan gå ned i dimension på stommen om du känner för det. Med ett vedaggregat i en bastu med den storleken så behöver du inte tänka på isolering, 1-2 vedträn fixar det istället. Och får då några 5-10cm extra utrymme inne i bastun.
Gör ju inget om man får elda lite extra. Hur mycket klenare?
28x110
34x110

Svårt att hitta när man söker på det.
Hittade http://www.wramstra.se/travaror/spontat/124
Men det är lite långt, hehe.

Någon bygghandel som har i närheten av Uppsala?

HasseTeknik skrev:
Harvia har löst brandskydd i plåt, som inte tar stor plats alls.

Kanske inte det vackraste, men mycket praktiskt.
Kikade på den förut, men då endast produktbilder där den inte såg så rolig ut.
Men den såg bättre ut på din bild. Och den var ju verkligen kompakt.

• Gilla
Missad
  • Laddar…
Ja man kan verkligen "trycka in den i hörnet". Sotaren var förtjust! Tänk också på att INTE ha impregnerad trall i bastun. Själv tog jag lärktrallvirke och har 3-5 mm springor, så det blir både bra med luft till elden och allt folket och det går bra att såpskura då och då när vattnet rinner rakt ut. Allt tvagande i bastun går bra när man kan skölja lätt efteråt.

• Gilla
Missad
  • Laddar…
Om du bygger bör du sätta en vattenvärmare på rökröret, otroligt fint att ha så man kan skölja sig med lagom varmt vatten o min inre finne skulle bli skogstokig om det inte går att tvätta sig i bastun!

Glest trägolv rockar i en vedeldad bastu för det skapar bra luftcirkulation så du kan klara dig med en ventil på högsta punkt i bastun.

Här skulle jag valt ädelträ eller kärnvirke av gran absolut inte tryckat.

Placeringen av aggregatet är bra, och istället för harvias dyra värmesköldar så går set fint att låta en plåtfirma bocka till det för bullpengar.

Placering av lavar får man känna sig in lite, luften skiktar sig lite olika i varje bastu.

Sen kan du köra vilket fönster du vill i bastun utan problem.

En friggedörr duger fint

O gör inte "svennemisstaget" och köp dyr bastupanel utan vilken finsågad du då kommer över duger fint och den lägger du liggande för då kan du byta dom nedersta om dom blir dåliga. Ett tips är att lacka dom nedersta med båtlack.

Nu har jag svamlat lite här iaf

• Gilla
Missad och 6 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Bygg större!
Två meter innebär att lavarna blir för korta för att en normallång vuxen ska kunna ligga ned på ett bekvämt sätt, och jag är övertygad att du i framtiden kommer att reta dig på att du inte gjorde bastun ett par decimeter längre.
Tänk även över vedhanteringen, det brukar vara klokt att ha en ordentlig "mellanförvaring" i anslutning till bastun så man inte behöver bära ved över halva tomten varje gång det ska badas.

I övrigt håller jag med de andra.

HasseTeknik skrev:
Ja man kan verkligen "trycka in den i hörnet". Sotaren var förtjust! Tänk också på att INTE ha impregnerad trall i bastun. Själv tog jag lärktrallvirke och har 3-5 mm springor, så det blir både bra med luft till elden och allt folket och det går bra att såpskura då och då när vattnet rinner rakt ut. Allt tvagande i bastun går bra när man kan skölja lätt efteråt.
Detta var jag lite osäker över Läst många som varit nöjda med att ha impregnerad trall i bastun.
Men egentligen så finns det ju ingen anledning. Kan ju lika gärna bygga med lärk.

Lutte skrev:
Om du bygger bör du sätta en vattenvärmare på rökröret, otroligt fint att ha så man kan skölja sig med lagom varmt vatten o min inre finne skulle bli skogstokig om det inte går att tvätta sig i bastun!

Glest trägolv rockar i en vedeldad bastu för det skapar bra luftcirkulation så du kan klara dig med en ventil på högsta punkt i bastun.

Här skulle jag valt ädelträ eller kärnvirke av gran absolut inte tryckat.

Placeringen av aggregatet är bra, och istället för harvias dyra värmesköldar så går set fint att låta en plåtfirma bocka till det för bullpengar.

Placering av lavar får man känna sig in lite, luften skiktar sig lite olika i varje bastu.

Sen kan du köra vilket fönster du vill i bastun utan problem.

En friggedörr duger fint

O gör inte "svennemisstaget" och köp dyr bastupanel utan vilken finsågad du då kommer över duger fint och den lägger du liggande för då kan du byta dom nedersta om dom blir dåliga. Ett tips är att lacka dom nedersta med båtlack.

Nu har jag svamlat lite här iaf
Där fick jag mycket att tänka på.

Vattenvärmare ska jag fundera på. Är väl främst för jag inte är van med det som jag inte har planerat för det än. Men det kan säkert vara skönt. Kanske minskar risken för förkylning också.

Nej, det blir ingen fin bastupanel. Det blir med största sannolikhet råspont.
Som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med på utsidan. Vill att den ska smälta in i strandkanten/skogen. Ska man bara låta den vara?

Korvgubbe skrev:
Bygg större!
Två meter innebär att lavarna blir för korta för att en normallång vuxen ska kunna ligga ned på ett bekvämt sätt, och jag är övertygad att du i framtiden kommer att reta dig på att du inte gjorde bastun ett par decimeter längre.
Tänk även över vedhanteringen, det brukar vara klokt att ha en ordentlig "mellanförvaring" i anslutning till bastun så man inte behöver bära ved över halva tomten varje gång det ska badas.

I övrigt håller jag med de andra.
Jo, har nog ändrat mig på den punkten. Vore skönt att kunna ligga ordentligt.
Det jag menade var att jag inte behöver 10+kvm.

Då får man ju köra en vända med fyrhjulingen varje gång man ska basta ;)
Nej, men det blir någon form av vedförvaring i anslutning till bastun.

Redigerat:
  • Gilla
viggo007
  • Laddar…
Någon av följande ger väl egentligen mest sittyta.
Men vill egentligen inte ha dörren mitt i sikten.

elektriskt_bastuaggregat_bastulav_corner.jpg

bastuhus_lavar_mittemot_varandra.gif

Håller med om vikten av att fritt kunna slabba och skölja av sig i bastun. Vattenvärmare och golvbrunn, spannar och skopor. En sån välfungerande bastu är det enda badrum man egentligen behöver, funkar i alla lägen, strömavbrott eller apokalyps.

Däremot skulle jag aldrig ha tryckimpregnerat i en bastu: av olika skäl såsom att det är onödigt, men främst för att stickorna blir mkt otrevliga! Små barn (somliga jag känner iaf) älskar att slabba med vattnet och bada balja längst ned.
Lärk funkar nog fint men nåt annat (typ furu oljad med rapsolja) lika bra. Jag skulle göra golvet i sektioner, lätt att lyfta: underlättar städning och ev byte av virke (om hundra år).

En annan vettig variant är plastmatta. Rakt av. Inget hippt val som gör sig bra i en statusinriktad inredningsporrblaska men mkt välfungerande. Undvik såna med massa bisfenol A.

Byggde jag en bastu från skratch skulle jag överväga gjutet/flytspacklat golv med nån lämplig målad ytbeläggning alternativt något billigt klinkergolv. Fall mot golvbrunn. Ovanpå detta eventuellt en trall i sektioner.
Dvs tänk typ våtrum.

Hur går det med bygget?
Är också inne på att bygga en enkel bastu till sommarstugan.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.