3 419 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Jordfelsbrytaren löser ut?
Hej.
Vi köpte ett hus för ca 3 år sedan med en bastu som troligtvis alldrig använts, glad i hågen kutar jag iväg och köper sten och längtar rill långa bastukvällar.
Funkar kanon till jagkastar vatten på den, då lägger aggregatet bara av... kryper under och får loss en lucka och hitter en jordfelsbrytare eller vad det nu är, trycker in knappen och agget är igång igen, men samma visa varje gång jag bastar, så nu ska problemet lösas, för det känns ju sådär att krypa och peta bland 3-fas när man är blöt och svettig =)
Lästa någonstans att man ska koppla bort jordfelsbrytaren men det känns väl sådär eller?
Någon som har några tipps?
Vi köpte ett hus för ca 3 år sedan med en bastu som troligtvis alldrig använts, glad i hågen kutar jag iväg och köper sten och längtar rill långa bastukvällar.
Funkar kanon till jagkastar vatten på den, då lägger aggregatet bara av... kryper under och får loss en lucka och hitter en jordfelsbrytare eller vad det nu är, trycker in knappen och agget är igång igen, men samma visa varje gång jag bastar, så nu ska problemet lösas, för det känns ju sådär att krypa och peta bland 3-fas när man är blöt och svettig =)
Lästa någonstans att man ska koppla bort jordfelsbrytaren men det känns väl sådär eller?
Någon som har några tipps?
Det är nog ingen JFB har aldrig hört talas om att de är monterade i aggregaten däremot överhettningsskydd och termostat. Har du JFB i din anläggning i övrigt? Löser inte den ut så är det knappast fel på det sättet i bastun.
Bäst är om du lägger in någon bild på delarna så man ser vad det är.
Bäst är om du lägger in någon bild på delarna så man ser vad det är.
Du har helt rätt GK100 Efter mer googlande så kan jag nog säga att det är överhettningsskyddet som löser ut. Tänkte ta en bild igår med hann inte, men vad kan man göra åt det? känns som att kasta en skopa vatten inte borde lösa ut den eller? läste¨på Tylö´s sida att det kan bero på ventilationen eller att stenarna inte ligger luftigt nog, så ska kolla på det men har någn något annat tipps?
Om den löser i samband med att du kastar vatten på kaminen så är det nog inte överhettning som är problemet, vattnet kyler ju faktiskt ner aggregatet även om det känns att det blir varmare i luften. Knepigt.
Klicka här för att svara
