U
uffe59: Tack för svaren. Kör på trälim för utomhusbruk.
3 svar · 11,0k läst
M
MayaLisa: Jag funderar på pigmenterad bastuvax
4 svar · 5,4k läst
B
Bannsgard: Jag har en liknande fråga som många andra på detta forum och jag undrar hur jag ska konstruera min bastus väggar. Det är ett nybygge och bastun placeras mot 2 ytterväggar, 1 mot en klädkammare, och 1 mot badrum. I dagsläget ser väggarna ut som följande: YTTERVÄGG utifrån: Panel - läkt - vindpapp - 45mm isolering - 170mm isolering - Plast - 45mm isolering. INNERVÄGG från
0 svar · 3,7k läst
D
drsakke: Enklaste är nog att dra ventilen längre in mot laven med en sådan: http://products.onninen.com/catalog/241903/product/1200352/ABZ320_SWE1.html kapa i riktig längd och bygg den in i väggen. detta är en teleskopkanal där man kan vända på delarna så att stussarna vänder åt olika håll. Frånluftsfläkt i tvätt/badrummet vid sidan av och glipa under bastudörren MVH Sakke
1 svar · 4,7k läst
·
M
MayaLisa: Ok, Tack!
5 svar · 4,1k läst
L
la69: Har bastat några gånger nu med Electra Classis och den funkar som det ska. Blir väldigt varmt, precis som jag vill ha det. Passerade 100 grader igår i ett litet utrymme. Baden är rejäla då stenarna är rätt exponerade. Kanske tar ned temperaturen lite grand. Skönt att ha en rejäl bastu.
3 svar · 3,0k läst
T
thomasx: Jag epostade dinbyggare, där jag såg bilden, men de har heller inte svarat. De, och alla andra, har väl knyckt den någonstans på nätet, från någon som gjort ett one-off bygge :)
10 svar · 4,3k läst
·
Stenolofanders
Stenolofanders: Om skorstenen och rökröret från pannan går genom bastun och du gör en plåtlåda (rostfri eller cortenstål) som hettas upp av rökgaserna? Du lägger sten i lådan och skvätter vatten på de heta stenarna. Kan som du nämner bli svårt att få upp temperaturen i bastun med enbart vattenburen värme. Kanske en kombination: en radiator under sittlaven och så stenlådan.
1 svar · 4,9k läst
·
A
Avle: Jag tror inte fukten eller värmen är några större problem så länge du inte börjar skvätta vatten på kaminen, Värmen längs golvet och en dryga halvmetern upp är inte enorm. Angående att växla bort vattnet, kan man inte bara bryta cirkulationen till pumpen? Jag antar att cirkulationspumparna inte är integrerade i kaminen? Så som jag förstått är de flesta pelletskaminer
2 svar · 4,2k läst
·
J
JAPU: Nu var det ett tag sen det uppdaterades. Har det hänt något mer? Är själv på g att börja planera mitt bastubygge och ville därför se hur det gick
12 svar · 9,2k läst
·
Dheri
Dheri: Tittar man på filmerna på deras hemsida där brandtester genomförs verkar det inte alls vara som att ha bensin i väggarna. Om infon på hemsidan stämmer har dom fått godkänt för brandklass ei60 (stå emot spridning 60 minuter) med endast en gipsskiva utanpå isoleringen.
2 svar · 5,2k läst
V
vanhaniemi: Huum the drop finns med app. Harvia aina valmis är en annan variant där bastun alltid är på.
11 svar · 7,1k läst
S
Stefan1972: vanlig plåt är ju enklast som sagt. Fast kan man inte göra själv så kan jag väl föreställa mig att en friserad bit hos nån plåtfirma också kan kosta en slant.
6 svar · 8,7k läst
·
J
JohannesO: Hm. Dålig bild. Från den lilla kvadraten till höger om skiljeväggen mellan rummen så fortsätter väggen rakt på, det blir ingen alkov som det är på den dör ritningen. Därav blir längden på bastun 2,5 istället för 3,3 meter. Djupet blir 1,4 meter (räcker det?), för sedan kommer några snygga fjärrvärmerör). Eller kan man ha ett eller flera av dem inne i bastun? Aggets placering
23 svar · 8,0k läst
·
D
drsakke: Ja, OK. Altså maskinell frånluft i bägge rum. Mitt förslag är att du beholler FTX på bägge ventiler, då har du två alternativ : 1) stäng eller reducera ventilen (frånluft altså) på badet medan du badar, så att all frånluft går via bastun. Du har väl tröskellösa dörrar så att ersättningsluft kommer inn via bad och så under bastudörren. Risken är att luftmängdena blir så
7 svar · 2,1k läst
M
MayaLisa: Man får tycka som man vill. De saker jag inte vet tar jag reda på och stora bitar som takanslut och uppregling kommer jag ta hjälp med. El och plåtslagning, m.m. Det råder mycket olika meningar ifall bastun är ett fuktigt rum eller ett torrt rum. Det är väl temperaturskillnaden som kan ställa till det, med fukt, för både fasad och elektronik. I anslutning till befintlig fasad ska det
4 svar · 6,8k läst
·
A
AndersS: [citat] Ingen större skillnad om du har 5-10 grader, du får minimalt med värme vid golvet på så kort tid som bastun används. Och sedan när du badar så kommer kroppen att ställa in sig på 70-90 grader så sticker du ned benen på golvet så kommer det att kännas kallt. Det gör det även med en innebastu där man håller 20 grader.
25 svar · 12,4k läst
·
D
DocB: Tack Sakke!
6 svar · 3,7k läst
·
P
På grön kvist: lavarna kommer att placeras mot den längsta väggen i respektive alternativ.
2 svar · 2,2k läst
·
N
Nikenik: Jag körde med vanlig råspont på väggar och tak i min lilla budgetbastu. Trodde det skulle droppa kåda ifrån taket och väggarna och jag skulle få sitta med skrapa dom första gångerna jag tände. Har bara kommit kåda på en liten punkt än så länge, långt ifrån där någon ska sitta...
15 svar · 10,9k läst
M
MayaLisa: Det är anledningen till att jag vill ha fönster och glasdörr. Jag har en härlig trädgård och damm precis nedanför och så har jag också rivit ut badkaret och byggt ett utebad med dusch vid samma altan :)
13 svar · 10,9k läst
D
drsakke: Isover hänvisar stort sett til Tylös instruktioner. Mekanisk frånluft är absolut ok, men någonstans måste man ju ta in ersättningsluft, annars blir det ju helt poänglöst. Det är väl ingen fara att prova hur den fungerar. Om det känns väldigt innstägt under bad och som att luften är dålig så bör man väl ordna ett tilluftsventil på ett eller annat vis. Mvh Sakke
7 svar · 14,0k läst
·
N
Noseone: Tack, blir till att öppna hålet i väggen.
4 svar · 5,5k läst
P
Peter 123: Nu är det ca 235 (fel av mig att skriva 220cm) cm i takhöjd. Trä med trossbotten. Det bör gå bra att få 220 cm i takhöjd.
4 svar · 3,1k läst
·
D
drsakke: Nej. 1) Brandtekniska orsaker för det första. som du själv skriver, du verkar inte att ha väldigt mycket takhöjd. I tillagg skulle jag lagt brandsäker isolation runt murstocken/pipan i takkonstruktion samt kontrollerat hur det ser ut. 2) Fukttekniska orsaker. Oavsett vad det sägs ofta här på forumet, så Är det betydliga mängder fukt involverad, speciellt om man gillar att kasta bad
1 svar · 2,0k läst
F
Fangorn: Tack för all input... Det blir nog att hoppa över bastu i villan... Placera den i hallen blur för speciellt, i badrummet blir för trångt, på övervåningen blir inte bra (snedtak och planerar inte att bygga ut). Får bygga en vedeldad istället ute i ett rymligt förråd jag har i trädgården...
3 svar · 2,1k läst
N
Nikenik: [citat] :thumbup: Bra, då kör jag på med grejorna jag har så det blir färdigt någon gång.
4 svar · 2,8k läst
D
drsakke: Du får se instruktionsvideon på SPU : s hemsida/youtube. Man lägger bara en tunn stripa skum i noten och pressar skivorna ihop, blir inte mycket expansion. Att lägga folie över det hela tar bort hela iden med dessa skivorna mtp. arbetsbesparing. Det är inte skummet som är ångtätt, det är tejpen. också skummade fogar ska tejpas över. vad om du bara täcker regeln med en stripa folie
21 svar · 6,0k läst
·
A
anyone_xx: Tack Anders. Ja, jag har luftspalt men kan inte säga att det är rakt i överkant......såg till att det blev rakt i underkant:) Behöver ju även hörnlister i form av kvartsstav eller liknande. Men bra, då vet jag att jag kan köra vanliga furulister, vilket jag väl i o f s misstänkte:) Tack Anders.
116 svar · 29,3k läst
·
A
AndersS: Det var några år sedan jag såg AndersG, skriva här men vem vet ;)
6 svar · 6,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.