torr/våt-bastu eller ångbastu?

7k läst  19 svar

1. T
    Medlem · Nivå 8
    Vattenhink med en skopa så slipper man hålla på med "automatiska" ångfunktioner :)
    Torrbastu är det nått sorts värmerum?
    Typ som man har på relax :)

2. svartöra
    Medlem · Nivå 11
  3. H
    Medlem · Nivå 16
    En rejäl basuugn eller bastuaggregat som tål att kasta vatten på och en hink och en skopa är allt som behövs för ett fullgott bastubad. Har man en kvast av färskt björkris med löven på att gnugga sig med då är det lyxigt.
    Man skall inte göra saker överkomplicerade.

Jag förstår mig inte på de där halvtorra eller heltorra basturna där folk sitter på en handuk och till slut ragglar ut alldeles vimmelkantiga av torrvärmen. Det är bara tungt för kroppen tycker jag och inte blir man rentvättad heller.

Då jag badar bastu skall det vara kring 70 grader eller strax under och så sitter jag direkt på träet och öser vatten både på mig själv och på ugnen. Det är behagligt för kroppen och mjukar upp musklerna om man är stel och lemin. Då man går ut är det bara att skölja av sig så är man rentvättad.

4. HogeN
    Lösvirkesbyggare Nivå 5
    En bekant till farsan har konstruerat med en oljebrännarehuvud som sprutar stråle på stenarna och kan ställa intervalen själv.. lägre temp i bastun 60-70 och snabbare uppvärmd och upplevs mycket bättre och då är det som en riktig ångbastu ser inte handen framför sig ^^

• Laddar…
  5. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Eftersom jag använder min "torrbastu" varannan dag i över 10 år och tidigare inlägg i denna tråd ondgjort sig över just denna form av bastu har jag nu kollat med bastubadare, läkare och andra "tyckare" och intresserade.

Medicinskt och hälsonyttigt är bägge typer (ång-respektive torr-bastu) utan skillnad. Det är värmen och svettningen som är det viktigaste. Om man vill ha ånga och slänga sig i isvak efteråt beror helt på badarens eget välbefinnande men är häsomässigt inte nyttigare. Det är alltså helt OK att utesluta vattenkastning, björkrispiskning och snörullning. För äldre anser läkare att torrbastu är att föredra då temperaturchock kan vara menligt för vissa.

Det kan dock finnas en risk för bakteriespridning i en offentlig torrbastu.

När det gäller bastubyggandet här i byggahus betyder byggkostnaden en hel del. Ångbastu, eldhärd och skorsten kräver oftast fristående bastubygge och myndigheters godkännande. Om man, som jag gjort, införlivat bastu i själva husbygget blir det väldigt mycket billigare med ett elaggregat. Jag har dessutom fönster från golv till tak med utsikt över kohage, gammal stenmur och östersjövik vilket tillför bastubadandet extra välbehag. Detta hindrar mig från att vara vidlyftig med att slänga vatten på aggregatet eftersom den stora fönsterrutan bara är 25 cm bort. De få gånger vi har snö här i skåne har vi ändå utnyttjat detta och rusat ut - det har varit mycket trevligt!

Min bastukostnad ingick i husbygget med bara ett antal tusenlappar extra (aggregatet). Bastun är liten och i anslutning till badrummet med dusch. Uppnår 70 grader efter ca 15-20 min vilket underlättar flitigt användande.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: