3 533 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Bastuspisen la av mitt i allt
Fick tag i en multimeter. Timern släpper igenom ström när den är påslagen, termostaten är stendöd, släpper aldrig igenom ström oavsett vilket läge den är på.
https://gyazo.com/8c0a49d810cc823a24a5c6b4b6f16901
Mätte resistansen i slingan till termostaten, den går såklart in mellan bastun och plåten så det är svårt att mäta ordentligt, men jag mätte upp resistansen till någonstans mellan 2-3 Ohm i rumstemperatur. Är det okej?
https://gyazo.com/8c0a49d810cc823a24a5c6b4b6f16901
Mätte resistansen i slingan till termostaten, den går såklart in mellan bastun och plåten så det är svårt att mäta ordentligt, men jag mätte upp resistansen till någonstans mellan 2-3 Ohm i rumstemperatur. Är det okej?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Har du tryckt på den lilla pinnen , kan var riktigt hård att få in , om den löst så ska bli ett klick
Ser att det är kontaktorstyrt , den vita till höger prova med att trycka in ankaret med en mejsel , sitter i mitten på kontaktorn , då ska det bli varmt oavsett andra fel eller rätt
Kolla får du se att det är 6 tampar till den , ev , står det 380/400 V på spolen
Annars är det till att byta termostaten , den har två kapilärrör , den ena för värmen och den andra överhettnigskyddet
Ser att det är kontaktorstyrt , den vita till höger prova med att trycka in ankaret med en mejsel , sitter i mitten på kontaktorn , då ska det bli varmt oavsett andra fel eller rätt
Kolla får du se att det är 6 tampar till den , ev , står det 380/400 V på spolen
Annars är det till att byta termostaten , den har två kapilärrör , den ena för värmen och den andra överhettnigskyddet
Tammefan, nu klickade det till när jag tryckte in knappen på termostaten och nu flödar strömmen genom den. Jävlar vad jag ska basta nu. Synd bara att jag har skruvat ner och isär hela bastuspisen i onödan då...L Liteavvarje skrev:Har du tryckt på den lilla pinnen , kan var riktigt hård att få in , om den löst så ska bli ett klick
Tack för hjälpen
Du ser det är lätt att fastna i något , du nämnde förut att ÖH-skyddet var inne , så då tänkte man inte på det
Fick se fotot på den , den typen kan man få hänga på rätt bra för att trycka tillbaka
Men bra att det löste sig , blir lite jobb kvar innan badet
Fick se fotot på den , den typen kan man få hänga på rätt bra för att trycka tillbaka
Men bra att det löste sig , blir lite jobb kvar innan badet
Det var inte i onödan - du har ju lärt dig något och säkert många andra läsare också!
Har fortfarande bekymmer med spisen och det är samma fel hela tiden. Överhettningsskyddet löser ut 9/10 gånger man bastar. Oftast hinner bastun värma upp rummet till 80 ºC men kort därefter så löser överhettningsskyddet ut.
Hade upp temperaturen till 100 º C en dag och då löste ej överhettningsskyddet alls...
Man ser ju sensorn mellan plåtarna och den ligger inte emot någon plåt eller liknande.
https://gyazo.com/bcfa876c63b50f1769d6b0953ff8f130
Hade upp temperaturen till 100 º C en dag och då löste ej överhettningsskyddet alls...
Man ser ju sensorn mellan plåtarna och den ligger inte emot någon plåt eller liknande.
https://gyazo.com/bcfa876c63b50f1769d6b0953ff8f130
Nepp, gör inget annorlunda. Har plockat bort en hel del stenar från aggregatet som hade spruckit och packat sig rätt så tätt mellan elementen. Trodde det orsakade dåligt luftflöde genom spisen därav orsaken till varför överhettnigsskyddet löste ut hela tiden, men icke.J jnse skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden