Bastu
drsakke: Det går helt fint att sätta ventilen högt upp i snedtaket, i vanligs basturum er ju rekommendationen på vägg 20cm ned från tak Mvh Sakke
drsakke: Skämt åsido. Om du lägger panel dikt an sponskivor så er nog resultatet mögel mellan panel och spon. Fukt som dras inn i träet stoppar inte där så länge värmegradienten driver fukten utåt. Det vil fortsatt kondensera men torkar inte ut. En viss grad av kondens kommer det att vara alltid på grund av den stora värmegradienten mellan bastu och relax. är det möjligt at ha en vedeldad
ulfen38: Hej. Läst många trådar om bastubyggen och blir bara mer och mer förvirrad. Har eller hade en bastu i källaren som jag rivit ut ,den var nog säkert sedan huset byggdes på 60- talet. Har ett murat hål på 2*1.85 m takhöjd 2.1 m. en ytter vägg isolerad med isodrän, dom andra väggarna går inne i huset. Hade tänkt mig mura upp en sockel på 10 cm sätta stålreglar 2cm från väggarna
nallepu: Hittade följande info på Bauhouses nätsida: Teknisk information Bastudörr i bronsfärgathärdatglas med furukarm. Ytterkarmmått 690x1890x93 mm. Inkl. handtag och karm. Höger/Vänster hängd. Tjocklek på glas: ca 6mm Termiskt härdat glas
eztoril: Tack för synpunkterna. Vi har också en vägg och dörr helt i glas, så ljus kommer att komma in därifrån också. Till en början funderade jag på att ha dimbara spottar, men börjar nu fundera på om inte det är onödigt? Håller nog med om att en bastu med dov/dunkel belysning låter lite mysig ändå. Jag säger 'nog' för att man ju inte kan veta förrän allt är installerat. Ang.
Hans590: Arctic Finland House tillverkar tex grillkåtor och andra små byggnader på sin fabrik i Estland. ( www.arctic.ee) Nova hus är en av deras återförsäljare.
Anton75: Vi har haft vårt aggregat i ouppvärmd fristående bastu i 6 år och det har funkat utmärkt. Vi har ett Tylö 6 kW
drsakke: Procenttalet är RELATIV fuktighet. Så dessa kan inte jämföras direkt när temperaturen är så olika. Den varma luften har mkt större kapacitet att binda fukt till seg- därav högre fuktinnehåll/m3 luft på trots av lägre rel. Fukt%. Man kommer nästan inte ifrån kondens vid sådana förhållanden-man måste nog se til at utrymmet runt uppvärms mera.mvh Sakke
BadMania: Hej, vill gärna ha del av lite erfarenheter! Vi har en vedeldad bastu på hjul, som står vid vårt fritidshus vid en insjö. Nästan oisolerad, ca 20 m3 volym, byggd helt i trä med ytterpanel, luftspalt och sen innerpanel. Har idag ett ganska litet Helo aggregat som knappt räcker till (tydligen avsett för upp till 15 m3, så vi får elda på rejält och kasta på massor av vatten). Tänkte
kest: Nej nej nej. Inte fura i en bastu. Kvistarna kan ge brännskador. Asp så slipper du bränna dig eller fastna i kådan.
TheGame: Har för mig man för kallade det turkbastu. Finns ofta på badhusen.
Krokkodriljo: [citat] Förmodligen blir det en Harvia Helix 4,5 kw och det placeras i badrummet utanför bastun. Tänkte bygga en bänk runt det så att man döljer det lite samtidigt som det går lätt att komma åt. Ja, det blir tätskikt och kakel även i taket som kommer luta för avrinning. Mitt problem nu är att jag har ett träfönster i bastun. Det är klätt med aluminium på utsidan men jag måste
drsakke: [bild] Altså inte tvärs över i öppningen, men runt kanterna i dörröppningen mellan karm och golv.
Skandiamannen: Ok tack, då är den antagligen i förbindelse med manöverpanelen till aggregatet
HasseTeknik: [citat] Har du kollat skjutbara garderobsdörrar , fast klarglas istället för speglar eller frostat glas.? Om det är inne i ladan, så kanske de inte utsätts för direkt regn o.dyl.
Betonggrå: Hej( ja, jag tror tilluften är från badrummet.
Nilsman: Jag gjorde det enkelt. Byggde en bastu i betong, ute i lekstugestorlek. Ingen ståhöjd och inga luftspalter eller isolering. Fungerar helt fantastiskt. Blir en fin kondens som hjälper till att öka luftfuktigheten. Litet tips. Kan aldrig brinna upp... [bild]
Åsa Lund: Jag skulle tro att tillverkaren av bastuaggregatet har svar på de flesta av dina frågor?
sulfobus: Jag skulle inte legat sömnlös, om bastun används emellanåt torkar den ut. Dessutom verkar den väl ventilerad. Det låter dock lite konstigt att bastudörren är tät och till- och frånluft utifrån.
drsakke: Finns ju två sätt att göra detta: 1) du gör färdigt alla väggar och golv med tätskikt och klinker och så bygger bastun som rum i rummet där du vil ha den. 2) integrerat i konstruktionen, här bygger du lättväggar och sådant färdigt mtp bastu, sammanhängande plastmatta eller tätskikt/klinker på hela golvet inklusive bastudelen(i bastun 10-15 cm upp på vägg som sockel). Isolera
drsakke: PH72... Detta är i existerande badrum med golvvärme, dvs bastun är aldrig kallare än omgivelserna-finns ingen oklarhet om värmegradienter och fuktrörelser. När det är sagt så är det inte nödvänndigt at ha folie i en bastu som är byggd som fristående rum i rummet-den håller seg torr i väggarna uavsett. mitt förslag är att man lägger underliggaren på plastdistanser eller
BM5: Hej Ja där är tätskikt enligt alla konsten regler samt fläkt som är igång hela tiden men enligt allt jag kommit över så finns bl.a. minst 50 mm isolering men just folie är det delade meningar om. Pacman nämnde dessutom vindduk.
thomas6905: Hej, har du ngra efarenheter ännu? Blev det PVC-fönster från Nordiska? Är i läget att beställa ett PVC-fönster med härdat glas för användning i bastu så intresserad av att höra erfarenheter.
v-g: [citat] Kolla förra sidan så ser du min highteclösning dvs ett spirorör med ett T-rör för ”evakueringsventilen” denna är då bara en tallriksventil som är träklädd och jag skruvar bara upp den när man är ”klar” en timme eller nåt. Brukar få upp en 50-60 grader på termometern som sitter på mellan/dörr-väggen så visar nog lite lite. Brukar basta 15min x2 sen är man