Nu har jag börjat lägga mosaiken på golvet. Att lägga den var ju inga problem men sen kom det tråkiga... Fogarna fylls av fix när jag pressar fast mosaikarken, så jag har ägnat åtskilliga timmar av kvällen att skrapa ur fixet ur ca 38.000 fogar. Jättekul  >:(

Nu är det ca 2/3 kvar att lägga av golvet så jag undrar om det är nån som har några tips hur man slipper detta, fruktansvärt irriterande, fenomen.

Jag har en 6 mm fixkam om det kan vara till nån ledning.

Tacksam för snabba svar (ska fortsätta imorgon)

// Lidman

En av dina tidigare trådar  :-[
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Badrum;action=display;num=1128163974;start=9#9

Ett svar av ikeahantverkaren
"om du köper ark som sitter på nät går det bra med vanligt fix..se bara till att använda en kam som är max 3mm djup ..annars får du stora problem vid fogningen köper du ark som sitter på papper får du räkna med lite efter arbete med att pilla tillbaka mosaikbitar som lossnar när du vattnat av pappret.. "

Klart.

Det satt uppenbarligen i fixkammen. Jag förvandlade en bredspackel till en 3 mm:s kam med vinkelslipen. Funkade perfekt att lägga resten av mosaiken med den sen. Behövde endast peta bort jättelite fix i fogarna.

// Lidman

Det bästa är ju att köra med en 3mm eller 4mm plus att man drar ut det med den släta sidan av kammen då får du inget fix i fogarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.