ska bygga 1.5 plans hus o enligt vår säljare har de plastmatta på golvet på toaletten på övervåningen då det finns risk att huset rör sig så att klinkersen kan spricka. nån som vet nåt om detta????? vill vi ha klinkers får vi givetvis det men jag blev lite konfunderad ??? ???

Låter nästan som att du ska välja en annan leverantör av hus om de tror att huset ska sätta sig. :o

men är det inte så att alla hus rör sig lite..... ??? ???

Tätskiktet under kaklet har speciella remsor i hörnen som ska täta även om huset rör sig lite. Sedan har man ju normalt mjukfog i hörnen som kan ta upp rörelser.

tack tack f svar! :)

Såg en lyxhusvagn från Italien med kakel och klinkers på golv och vägg för något år sedan. ;D
Håller det i den, så SKALL det hålla på övervåningen i ditt hus, annars en annan leverantör.

Boverket har kommit med nya rön angående trähus och kakel/klinkers.
Det spricker precis som det säges ovan pga rörelser i trähuset. För att förhindra detta hjälper inte "remsorna" som vanligt utan de hävdar att man skall fixera golvet och väggarna med vinkeljärn.

Hur detta skall lämpligen göras och antalet framgår inte utav det jag sett. Att man skruvar fast i de båda underlagen är självklart men inte hur många och vilket avstånd mm. (Jag kommer iallafall att fästa i regelverket och i betongplattan innan jag (flyt)spacklar.)

Har ingen länk till artikeln/rapporten tyvärr.

Peter

Leverantören var väl helt enkelt ärlig och sa sanningen!

Timmerstommen i 1,5 planshus rör sig så att det är olämpligt med kakel/klinker i badrum på övervåningen.

Det är väl detta tiotusentals svenskar numera har upptäckt.

"Fixera med vinkeljärn", ja jisses. Glöm byggnormen och låt sunt förnuft råda.

Har valt plastmatta i vårt badrum på 2:a våningen i ett gammalt timmerhus just av den anledningen att trähus rör på sig.

Kakel är ju från början tänkt att sättas på murverk som är ett dött material. För att kunna sätta det på trä har man utvecklat diverse speciallösningar med skruvlimmade gipsskivor, tätskikt, skarv- och hörnremsor mm.

Trä förblir dock ett levande material som rör sig med temperatur och fuktighet under året samt rör sig av vind och snölaster mm. När man bor i ett trähus och hör hur det rör sig ibland (gäller kanske iofs mer gamla timmerhus än moderna villor) så tänker iallafall jag på vilka oerhörda påfrestningar detta måste ge på det några millimeter tjocka tätskiktet....

/Ingenjören

ClasseClas
Dahlino skrev:
ska bygga 1.5 plans hus o enligt vår säljare har de plastmatta på golvet på toaletten på övervåningen då det finns risk att huset rör sig så att klinkersen kan spricka. nån som vet nåt om detta????? vill vi ha klinkers får vi givetvis det men jag blev lite konfunderad ??? ???
Och då säljer firman enbart plastmatta på väggarna också? Eller är det "bara" plattorna på golvet som spricker och inte plattorna på väggarna?

Isf tycker jag resonemanget är ologiskt!

För egen del har jag helkaklat på öv med mellanbjälklag cc300, golvspån, golvgips. På väggar spån+gips. Huset byggdes år 2000 och nu efter 5 1/2 år så är badrummet fortfarande fritt från sprickor! Det går att få till det!

[quote author=ClasseClas link=board=Badrum;num=1129206404;start=0#10 date=10/19/05 kl 12:00:33]
Och då säljer firman enbart plastmatta på väggarna också? Eller är det "bara" plattorna på golvet som spricker och inte plattorna på väggarna?

kakel på väggarna är standard och på nedervåningen är kakel o klinker standard i badrummet.
ska jag välja plastmatta eller klinkers????

Jag tror inte du behöver vara orolig... Tydligen går meningana isär här på forumet, men det vore ju anmärkningsvärt om det inte skulle fungera eftersom nästan alla husleverantörer har kakel på träbjälklag. Om det vore ett problem skulle nog det ha uppmärksammats.

Själv kommer jag inte att tveka en sekund! Jag ska dessutom ha totalt ca 70 kvm stengolv (inkl bad och gäst-WC) i entréplanet som är övre plan eftersom vi kommer att bygga ett sluttningshus.

Lycka till!

tack tack! det lutar åt klinkers då jag VILL ha det! :D

ClasseClas
Se till att du får cc300 i mellanbjälklaget åtminstone där du ska ha toalett/badrum etc! Det kostar givetvis lite extra och så får husfirman lite mer pyssel med planeringen av bjälklagskassetterna (eller vad de har, du bygger väl inte lösvirke?) + att förmontera avloppsrör i kassetterna etc.

"nästan alla husleverantörer har kakel på träbjälklag. Om det vore ett problem skulle nog det ha uppmärksammats."

Jag som trodde det hade uppmärksammats nog?
Vad säljaren antydde var att de har haft problem med klinkrade badrum på övre våningen.
Visst får man klinkra ändå, men det kan bli segt att få ut på försäkringen sen.
se t ex idag Aftonbladet

http://wwwb.aftonbladet.se/vss/bostad/story/0,2789,335239,00.html

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.