Hej alla,
jag har en liten undran: mitt badrum i bostadsrätten stambyttes och renoverades för 10 år sedan. Jag har bott där i 5 år. Badrummet är helkaklat med en plastmatta på golvet. Några problem med fukt, dålig lukt eller annat har jag aldrig haft.

Nyligen såg jag en liten bit vit massa ligga på golvet och började undersöka. Då ser jag att det inte finns någon silkonfog där kaklet slutar och mattan börjar och att på vissa ställen har fästmassan då fallit ut så att det är ett tomrum mellan kaklet och mattan. Eftersom jag aldrig noterat detta tidigare så måste det mesta ha fallit ut redan de första 5 åren.

Några problem har som sagt inte synts till hos mig eller hos grannarna, måste man göra något åt detta? I så fall vad?
Tacksam för råd!

Tack, det känns skönt att höra! Men är det inte svårt att foga i ny massa, hur lyckas man "pilla in" den på bästa sätt bakom kakelplattan? Och finns det inte risk att fästmassan faller ut succesivt så att det inte är någon fästmassa kvar efter ett par år?

Hej igen,
tack för alla bra råd! Jag kanske har förklarat lite dåligt. Det är alltså inte fogen mellan plattorna som är borta, tvärtom ser kakelväggen hel ut när man tittar på den framifrån. Det är fästmassan bakom kaklet mot plastmattan som är borta. Man kan alltså bara se det om man lägger sig på golvet och pillar bakom kaklet. Då kan man känna att det är hål där. På vissa ställen verkar hålet gå uppåt flera centimeter och därför var jag rädd att det skulle lossna mer och mer och bli problem senare.

Som du skriver är detta ju inte speciellt vanligt, men det kanske har hänt för att de inte satte dit någon silikonfog till att börja med... Eller använde fel sorts fix eller något...

Då menade jag att det är lite knepigt att pilla dit nytt fix för att man inte kommer åt så lätt bakom kaklet. Ska man ta en liten spackelspade och försöka peta fixen uppåt, helt enkelt?

Men jag är ganska säker på att tätskiktet är helt, för annars hade ju vattenskadorna visat sig för länge sen, som du säger. Så jag kanske oroar mig i onödan.
Tack igen,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.