5 572 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
höjd på golvbrunn-vad gäller???
tjena!!
blir lite frustrerad...
har satt i min nya fina golvbrunn, med min nya fina "lyft upp 12" platta. nu tänkte jag limma golvgipset ock beundra hur jämt ock fint allt blir,men....
då läste jag en tråd där det står att golvbrunnen ska upp ytterligare 12 mm, för att flytspacklet ska ha denna tjocklek.
va fan är då vitsen med "lyft upp 12"? då skulle jag ju haft en "lyft upp 24"!
vitsen var ju,trodde jag, att slippa förhöjningsring.eller??
blir lite frustrerad...
har satt i min nya fina golvbrunn, med min nya fina "lyft upp 12" platta. nu tänkte jag limma golvgipset ock beundra hur jämt ock fint allt blir,men....
då läste jag en tråd där det står att golvbrunnen ska upp ytterligare 12 mm, för att flytspacklet ska ha denna tjocklek.
va fan är då vitsen med "lyft upp 12"? då skulle jag ju haft en "lyft upp 24"!
vitsen var ju,trodde jag, att slippa förhöjningsring.eller??
När jag gjorde om golvet (flytspackel på betongplatta) så sattes golvbrunnen i nivå med plattan. Sedan spärrade plattsättaren av mot innerkanten på golvbrunnen innan spackling och rundade sedan av spackelkanten efter att spacklet torkat i 30 minuter så att det blev en mjuk rundad övergång mellan golvet och innerkanten på golvbrunnen. Antar att det viktiga är att gummimanschetten går att klistra fast och fästa i golvbrunnen utan att det blir någon luftspalt imellan.
Så det borde inte vara något problem att brunnen ligger i nivå med underlaget så länge du hanterar det på rätt sätt vid spacklingen.
/C
Så det borde inte vara något problem att brunnen ligger i nivå med underlaget så länge du hanterar det på rätt sätt vid spacklingen.
/C
Antar att glucifer har träbjälklag så jag letade fram följande info från Ardex:
http://www.ardex.se/produkter/pdf/monteringsanvisningar/golvbrunnar.pdf
Jag har inte själv inte exakt samma konstruktion som du så jag vågar inte säga hur du skall göra. Våtrum och golvbrunnar är känsliga saker...
http://www.ardex.se/produkter/pdf/monteringsanvisningar/golvbrunnar.pdf
Jag har inte själv inte exakt samma konstruktion som du så jag vågar inte säga hur du skall göra. Våtrum och golvbrunnar är känsliga saker...
Ok, fattar hur du menar.
saken är den att jag ska ha ett 300liters badkar på 600cc +golvvärme. butiken sa att jag måste flytspackla med fiberförstärkt minst 30mm.
anledningen att jag väljer gips ock flytspackel är att jag snackade med en plattsättare om detta.han ansåg att om man häller 30mm blött flytspackel på spånet , så händer olustiga saker. (primer medräknad).
om nu lyftupp 12 är bra eller inte vet jag inte. risken är kanske att man får flyta tjockare p.g.a att golvbrunnen är högre??
saken är den att jag ska ha ett 300liters badkar på 600cc +golvvärme. butiken sa att jag måste flytspackla med fiberförstärkt minst 30mm.
anledningen att jag väljer gips ock flytspackel är att jag snackade med en plattsättare om detta.han ansåg att om man häller 30mm blött flytspackel på spånet , så händer olustiga saker. (primer medräknad).
om nu lyftupp 12 är bra eller inte vet jag inte. risken är kanske att man får flyta tjockare p.g.a att golvbrunnen är högre??
overkill eller inte, jag tänker använda golvgipset.
jag vill vara säker+ att jag redan köpt det .
frågan nu, är om jag skall använda lyft upp 12:an?
eller om jag ska göra en avfasad kant....
vilket bygger mest? vilket föredrar plattläggare?
jag vill vara säker+ att jag redan köpt det .
frågan nu, är om jag skall använda lyft upp 12:an?
eller om jag ska göra en avfasad kant....
vilket bygger mest? vilket föredrar plattläggare?
Klicka här för att svara