3 175 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Detta med plastmattor
Har en fråga vad det gäller underlag innan kakel. Skall nu renovera mitt badrum och lägga bl.a. kakel istället för plastmattan som nu finns.
Men saken är den att jag för en tid sedan var hemma hos en kompis som fick sitt badrum renoverat av yrkesfolk. Han hade också plastmatta och där hade dom låtit mattan ligga kvar, men skurit mattan 10 cm in på golvet respektive upp på väggen. Efter det blev det som man är van vid tätskickt, värme, flyt och kakel.
Vad är igentligen rätt (godkännt) och/eller bäst.
Patric
Men saken är den att jag för en tid sedan var hemma hos en kompis som fick sitt badrum renoverat av yrkesfolk. Han hade också plastmatta och där hade dom låtit mattan ligga kvar, men skurit mattan 10 cm in på golvet respektive upp på väggen. Efter det blev det som man är van vid tätskickt, värme, flyt och kakel.
Vad är igentligen rätt (godkännt) och/eller bäst.
Patric
om man ska göra så måste man veta lite olika saker..
Är underlaget tillräkligt stabilt? om det är reglat golv måste det vara CC 30 mellan reglarna..
annars finns risken för rörelser och ett trasigt tätsikt på det..
Dock kan man ju undra varför man inte slet ut all plast matta.. ???
Golvbrunnen kanske också behöver bytas? är den äldre änn 1991 så måste den bytas..
Är underlaget tillräkligt stabilt? om det är reglat golv måste det vara CC 30 mellan reglarna..
annars finns risken för rörelser och ett trasigt tätsikt på det..
Dock kan man ju undra varför man inte slet ut all plast matta.. ???
Golvbrunnen kanske också behöver bytas? är den äldre änn 1991 så måste den bytas..
Vissa plastmattor är godkända som tätskikt, se bif länk 
http://www.gvk.se/produkter/keramik.asp?art_cat=71
http://www.gvk.se/produkter/keramik.asp?art_cat=71
Hej,
Är inblandad i lite tjöt runt det här.
Mars -93 ändrade dom reglerna för plastmattor. Innan dess var det helt ok. Därefter inte som tätskick. Enligt PER (Plattsättarnas.... någonting.)
Men vi är inte klara ännu så f-n vet hur just det går!
Är inblandad i lite tjöt runt det här.
Mars -93 ändrade dom reglerna för plastmattor. Innan dess var det helt ok. Därefter inte som tätskick. Enligt PER (Plattsättarnas.... någonting.)
Men vi är inte klara ännu så f-n vet hur just det går!
Klicka här för att svara