7 741 läst ·
2 svar
8k läst
2 svar
Avloppsanslutning WC-stol
Jag håller på med badrummet och funderar på hur man ska dra upp avloppet till WC-stolen (en Gustavsberg nordic med nedåtgående utlopp)? Ska man dra upp avloppsröret så att man kan sätta ner stolen i muffen på avloppsröret direkt eller finns det andra sätt? Jag har sett att det finns något som heter WC-stosar som man kan använda, men jag får för mig att de är mest till för om man vill förskjuta stolen en aning från röret, har jag fel? Sen undrar jag hur väl man ska sätta fast avloppsröret så att det inte kan röra sig upp eller ned? Hur sätter man fast ett avloppsrör i bjälklaget på bästa sätt?
Jag tror att du kan sätta stolen direkt i avloppet (blev plötsligt osäker), eller avsluta rördragningen med en centrisk wc-stos. Dessa finns med ljuddämpande rördel: http://www.jafovvs.se/produkter.php?produkt=3106684
Du kan fixera röret genom att dra patentband runt det, sen blir det ju ytterligare fixerat med allt materal och tätningar som du gör på golvet.
Du kan fixera röret genom att dra patentband runt det, sen blir det ju ytterligare fixerat med allt materal och tätningar som du gör på golvet.
Den ljuddämpande WC-stosen verkar bra. Den blir det nog, om jag inte beslutar mig för att sätta stolen direkt i röret. Beslut, beslut, beslut. :
. Jag tänkte på lösningen med patentband men funderade på om det inte fortfarande fanns risk att röret kan röra sig uppåt och nedåt, men patentband kanske räcker utmärkt. Tack för tipsen.
Klicka här för att svara