Nu har jag äntligen gjort klart förstärkningen av golvet i badrummet och ska nu börja lägga på 22mm golvspånskiva. Vad ska jag göra sedan så att det blir riktigt gjort? Jag ska även ha elvärmegolv.

23012Golv1.jpg
21970Golv2.jpg

Jocke

P
Antar att du menar på golv?

- Se till att du har en ordentlig tröskel att göra uppvik med isoleringen mot.
- Stifta fast putsnät på spånet.
- Täta alla springor ordentligt med t.ex. mjukfog.
- Borsta in primer med styv borste. Undvik pölbildning.
- Lägg golvvärmekabeln. Stanna en bit ifrån brunnen så att du kan undvika en skarp
spackelkant ner mot brunnen, annars får du problem med brunnsmanschetten.
- Sätt ut höjder med nivåpinnar eller skruv.
- Flytspackla.
- Våtisolera och lägg klinker.

Så jag behöver inte lägga golvgips på spånet?

Jocke

Inte om du flytspacklar.

Oj. Då blir det en hel del flytspackel. ;)

Jocke

Använd golvgips som utfyllnad, om du får orimligt tjockt spackellager.

P
Med alla dessa kortlingar som du har monterat (ser stabilt ut!) så räcker det att spackla in slingan + det som krävs för golvfallets skull. Du behöver alltså inte spackla för stabilitetens skull.

ACME skrev:
Med alla dessa kortlingar som du har monterat (ser stabilt ut!) så räcker det att spackla in slingan + det som krävs för golvfallets skull. Du behöver alltså inte spackla för stabilitetens skull.
Men jag måste väl ha minst 12mm spackel vid golvbrunnen?

Jocke

Men Plattsattaren.

Trodde att du jobbade som plattsättare men så är det tydligen inte.
Vad säger branschreglerna, 12 eller 15 mm vid golvbrunnen???

12mm om man kan dom. här kommer dom, läs dom sen är du också ett plattsättarproffs.

www.bkr.se/branschregler/tillagg10.pdf

Det går bra så länge man VET vad man gör!

Elias skrev:
Men Plattsattaren.

Trodde att du jobbade som plattsättare men så är det tydligen inte.
Vad säger branschreglerna, 12 eller 15 mm vid golvbrunnen???

12mm om man kan dom. här kommer dom, läs dom sen är du också ett plattsättarproffs.

www.bkr.se/branschregler/tillagg10.pdf

Det går bra så länge man VET vad man gör!

12 mm utan golvvärme. 15 mm med golvvärme (som trådskaparen skulle ha). I.a.f. enligt GVK.

http://www.gvk.se/upload/bjalklagsnyckel.pdf

Hur gör man på lättast sätt när man flytspacklar? Ingen som bor nära Trollhättan som kan flytspackla?  ;)

Jocke

P
Joukko skrev:
Hur gör man på lättast sätt när man flytspacklar?
Som sagt; Näta, sätt badrumströskel, prima, lägg golvvärme och täta glipor.

Sätt avstängningslist runt golvbrunnens kant.

Sätt ut höjder mha skruv eller nivåpinnar. Sätt dom ganska tätt, ca 60 cm mellan varje.

Börja hälla ut spackel runt brunnen och ta sen resten av ytan. Häll ut en rulle och kamma sedan spacklet bort från brunnen med en tandad spackel, i rätt nivå tills bruket stannar upp. Fortsätt på samma sätt över resten av golvytan.

Vänta. Efter ca 1-1,5 timme håller spacklet att gå på men är fortfarande lite mjukt. Då tar du en vanlig spackel, eller baksidan av fixkammen, och skrapar ner spacklet mot brunnen och skrapar ner eventuella ryggar och knölar/ojämnheter.
Om du använde skruv till att sätta ut höjder tar du nu bort dessa. I hålen kan du spackla eller trycka i silikon.

Har du råkat få mindre svackor i spacklingen kan du spackla upp dessa med fix, ovanpå isoleringen, dagen innan du skall lägga golvet.

Klart!

Undrar bara vad det e för isolering ACME pratar om ovanför spacklet?
Ett annat tips istället för skruv som höjdmarkering är kakel bitar som man fäster med silikon, vilket man inte behöver ta bort. ;)

Det verkar ju lätt.  :-/  ;) Jag får se hur jag gör.

Jag undrar även vad man kan lägga runt vattenrören, till tex element ,som ligger nära virket så att det inte tar eld där. Jag har inga prisolrör hemma annars hade ju det funkat.
15589vattenror.jpg

Jocke

P
ar plattsattare skrev:
Undrar bara vad det e för isolering ACME pratar om ovanför spacklet?
Våtisolering kanske...?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.