7 213 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Kan man göra så här (underlag för kakel/klinkers)?
Det mesta i det som är vårt badrum är nu utrivet och nu kan man se hur det ser ut bakom de tidigare gipsskivorna!
Vi ska kakla, såväl golv (klinkers), väggar och snedtak samt ha golvvärme.
Mål: att hålla nere golvhöjd och väggtjocklek.
Golv: regla upp antingen CC 30 eller CC 60 m kortlingar. Föredrar det sistnämnda, eftersom det blir mer "manöverutrymme". Kan man spackla direkt på spånplatta (OBS vi ska ha golvvärme) eller måste man lägga gips ovanpå?
Väggar/snedtak: Tänker regla upp till CC 30. Räcker det med enkelgips?
Att det är säkrare med dubbelgips är solklart, men "volymen" i rummet är viktig också!
Finns det andra tips än spånplatta/gips?
Vi ska kakla, såväl golv (klinkers), väggar och snedtak samt ha golvvärme.
Mål: att hålla nere golvhöjd och väggtjocklek.
Golv: regla upp antingen CC 30 eller CC 60 m kortlingar. Föredrar det sistnämnda, eftersom det blir mer "manöverutrymme". Kan man spackla direkt på spånplatta (OBS vi ska ha golvvärme) eller måste man lägga gips ovanpå?
Väggar/snedtak: Tänker regla upp till CC 30. Räcker det med enkelgips?
Att det är säkrare med dubbelgips är solklart, men "volymen" i rummet är viktig också!
Finns det andra tips än spånplatta/gips?
Medlem
· Västernorrland
· 65 inlägg
Det sägs väl minimun 600 cc om klinker om jag inte är ute och cyklar men jag har kört 300 cc för att vara säker de gånger jag haft reglat undergolv. (Vill inte att det spricker efter ett par år...) På detta golvspån och sen dubbla tunna gipsskivor. Tror det beror på typen av golvvärme om du bör ha gips eller ej. Gipset är nödvändigt om du t.ex. lägger elvärmekabel direkt på då gipset är "dött" medan spån rör sig även efter inläggning.
Skall du ha vattenburen golvvärme finns ju t.ex. dessa med låg bygghöjd: (Ej krav på gips!)
http://www.rothscandinavia.se/index.htm
Jag har alltid använt elvärme från Thorin & Thorin och jag har provat både QuickNet och T2 Röd. Föredrar T2 Röd, speciellt om man skall lägga det runt väggar el. dyl.
http://www.tycothermal.com/sweden/swedish/floor_heating/selection/selectiontable/default.aspx
Vad gäller reglar i väggar har jag ingen aning, du finner det troligen på siter med info från kakelleverantörer eller varför inte gå in i ett byggvaruhus och kapa åt dig en folder med info!
Lycka till!
Skall du ha vattenburen golvvärme finns ju t.ex. dessa med låg bygghöjd: (Ej krav på gips!)
http://www.rothscandinavia.se/index.htm
Jag har alltid använt elvärme från Thorin & Thorin och jag har provat både QuickNet och T2 Röd. Föredrar T2 Röd, speciellt om man skall lägga det runt väggar el. dyl.
http://www.tycothermal.com/sweden/swedish/floor_heating/selection/selectiontable/default.aspx
Vad gäller reglar i väggar har jag ingen aning, du finner det troligen på siter med info från kakelleverantörer eller varför inte gå in i ett byggvaruhus och kapa åt dig en folder med info!
Lycka till!
Golv:
Konstruktionen skall minst uppnå en böjstyvhet motsvarande 22 mm golvspån, limmat och skruvat med upplag på max c/c 300.
Men...BKR skriver att "Med skärpning av kraven gäller att förstärkning enligt något av ovanstående alternativ ska göras på samtliga träbjälklagskonstruktioner med c-avstånd 600 eller mindre."
Med ovanstående alternativ menar man förstärkning av golvet med golvgips eller flytspackel. Mao blir det onödigt arbete att regla/kortla tätare i golvbjälklaget.
Vägg:
Konstruktionen skall uppnå en böjstyvhet minst motsvarande ett lager 13 mm gips monterat på en c/c 450 regling. Detta motsvarar dubbel gips på c/c 600.
Konstruktionen skall minst uppnå en böjstyvhet motsvarande 22 mm golvspån, limmat och skruvat med upplag på max c/c 300.
Men...BKR skriver att "Med skärpning av kraven gäller att förstärkning enligt något av ovanstående alternativ ska göras på samtliga träbjälklagskonstruktioner med c-avstånd 600 eller mindre."
Med ovanstående alternativ menar man förstärkning av golvet med golvgips eller flytspackel. Mao blir det onödigt arbete att regla/kortla tätare i golvbjälklaget.
Vägg:
Konstruktionen skall uppnå en böjstyvhet minst motsvarande ett lager 13 mm gips monterat på en c/c 450 regling. Detta motsvarar dubbel gips på c/c 600.
Jag har också läst BKR och har tolkat det som att det räcker att flytspackla direkt på spånskiva om golvet är 300 CC-reglat. Jag vill hålla nere golvhöjden och det känns som det är aktuellt att göra om reglelverket istället för att förstärka med golvgips.
Om jag har CC 300, måste jag då förstärka med kortlingar också (total golvyta på ca 6m2)? Om inte, kan CC 600 förstärkt med kortlingar motsvara CC 300 enligt BKR?
Så för att sammanfatta, för att vara säker så räcker det med:
Golv: CC300, spånskiva, armeringsnät, flytspackel osv
Vägg: CC450, 13mm gipsskiva osv
Är detta korrekt uppfattat?
Om jag har CC 300, måste jag då förstärka med kortlingar också (total golvyta på ca 6m2)? Om inte, kan CC 600 förstärkt med kortlingar motsvara CC 300 enligt BKR?
Så för att sammanfatta, för att vara säker så räcker det med:
Golv: CC300, spånskiva, armeringsnät, flytspackel osv
Vägg: CC450, 13mm gipsskiva osv
Är detta korrekt uppfattat?
Ja, bygger du på det viset så kommer det att hålla, men det räcker med c/c 600 i golvet om du ändå flytspacklar. 12 mm flytspackel vid brunnen (15 mm om du har golvvärme) + de mm som kommer till för fallets skull på resten av ytan.kelju skrev:
Det blir ju ett par cm spackel i snitt och är den låga bygghöjden viktig borde du ju kunna fälla ner golvspånet mellan bjälkarna så att ö.k. spån livar med ö.k. regel. Kolla dock med BKR först.
Klicka här för att svara