Jag skulle vilja ha vägghängda toaletter men vår säljare sa att det blir jättedyrt, måste det vara så?
Vad är det som skulle bli så mycket dyrare?
Rördragningarna är ju ändå inte gjorda så det är ju inget som behöver dras om?

Jag skulle kunna fråga min säljare men det känns som om jag får bättre och utförligare svar här... ;)

P
Ja, en vägghängd wc är oftast dyrare.
Du måste ha en s.k. fixtur till en vägghängd wc. Fixturen bultas fast i vägg och sedan monteras wc-stolen i fixturen som även rymmer cisternen och spolanordningen.
En fixtur kostar hos en rörgrossist ca 3000:- och sedan tillkommer merarbete med installation samt inbyggnad av fixturen.

Vi monterade en vägghäng Gustavsberg Classic med s.k. lyxsits (svart, hård, bakelitliknande) och pneumatisk spolning via en rund kromad knapp. Listpriset för denna inklusive fixtur, montagesats, wc-stol och spolknapp är 7500:- +allt extra arbete.

Ok tack för svaret.

Jag fick ett pris nu på 5560 kr extra inkl allt så det kanske inte är så blodigt pris ändå?!
Det är iofs IFÖ men njag har inte hört något illa om det märket heller...

Väggfixturen till IFÖ vägghängd kostar 580:- på Rinkabyrör, men många använder inte konsollen utan kottlar istället. Om det är stolen med utanpåliggande cistern. Som en "vanlig" toa fast vägghängd alltså.

Jesca_j skrev:
Väggfixturen till IFÖ vägghängd kostar 580:- på Rinkabyrör, men många använder inte konsollen utan kottlar istället. Om det är stolen med utanpåliggande cistern. Som en "vanlig" toa fast vägghängd alltså.
Ok... :-[
Kan du ta detta på svenska för en riktig nybörjare? :-/

Catrin

P
Vägghängd wc kan ju även vara som en vanlig wc-stol med cistern fast utan fot, och där avloppet går ut rakt bakåt och in i väggen. Denna variant går att montera utan fixtur, men vill man ha dold cistern och bara en synlig wc-skål så behövs fixturen då all spolmekanism och cistern placeras i denna.

Kortling = Korta reglar som placeras på tvären mellan befintliga väggreglar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.