19 265 läst ·
20 svar
19k läst
20 svar
Flytspackla på flytspackel?
Om man har en kabel som ej själv kan reglera sig så bränner den på fram tills dess att termostaten fått sitt inställda värde. Ligger då kabeln typ 2 cm ifrån varandra på ett ställe och 20 där termostaten ligger så blir värmen där kablarna ligger bra mycke varmare än några 20 grader. Vet att jag läst i någon broschyr att man rekomenderade tätare slingor vid yttervägg då golvet oftast kyls ut från den kalla väggen. Dock mins jag inte om detta va en reglerande slinga eller ej. Men själv strävade jag efter ett så jämt nät av kabel som möjligt va för att slippa kalla/varma ytor på golvet.
OK, många vettiga tankar och synpunkter, men är det ingen som kan rosa eller risa mitt resonemang ovan? Hur förklarar man att en kabel kan bränna sönder en annan när en kabel inte bränner sönder sig själv?
Visst kan kabeln bränna sig själv. Bara att lägga den så den inte kan avge sin värme och låta bli att koppla in termostaten så kommer den ganska snart brinna upp. Det som hindrar den från att brinna är termostaten/tempgivaren som slår av när kabeln blir för varm. Lägger du givaren i ett glas isvatten så bränner du nog kablen ganska snart oxå ska du se. 
Fick mailsvar av Ebeco ang avstånd, och dom rekomenderar inte mindre än cc6cm, men dom ansåg inte att det skulle vara några problem om jag särade på kablen lite. Så nu kan man pusta ut! Efter jag igår kväll särade på kabeln, så har jag ca 5cm cc 
Ja jag blev lite svettig där ett tag.....
Ang om jag är tvungen att flytspackla en gång till, så upptäckte jag igår att någon :
Klicka här för att svara