10 325 läst ·
7 svar
10k läst
7 svar
Tips till silkonläggning
Nu som en av de sista saker vi ska göra i barrummet är att lägga silikonet. Vi har testa lägga o det är lite svårt att få det snyggt. Det dumma är att det är ganska brett längst ner mellan golv o vägg och behöver lägga silikonet ganska brett.
Någon som tips på hur man kan få det snyggt?
Någon som tips på hur man kan få det snyggt?
Golv/Väggvinkeln skall enligt BKR bara fogas med vanlig fog -ej silikon. Dom menar att man annars riskerar att fylla med silikon in mot tätskiktet, och därmed täppa till för vattnet som kommer på väggisoleringen så att det inte kan leta sig ner till brunnen.
Svaret på frågan; Jag maskeringstejpar alltid innan jag drar silikon för jag tycker att denna metod ger snyggast fogar.
-Tejpa upp önskad fogbredd.
-Applicera silikonet.
-Dra av med fingret tills tejpens kant börjar framträda.
-Dra bort tejpen.
-Eftersläta med väl fuktat finger. Saliv eller diskmedel utblandat med vatten funkar bra.
Svaret på frågan; Jag maskeringstejpar alltid innan jag drar silikon för jag tycker att denna metod ger snyggast fogar.
-Tejpa upp önskad fogbredd.
-Applicera silikonet.
-Dra av med fingret tills tejpens kant börjar framträda.
-Dra bort tejpen.
-Eftersläta med väl fuktat finger. Saliv eller diskmedel utblandat med vatten funkar bra.
Produkter som diskuteras: "maskeringstejpar"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Man behöver(ska enligt bkr?) inte lägga mjukfog i varesig hörn eller golv-vägg. Men ett hus rör på sig GARANTERAT vilket spräcker hårdfogen. O det är ju inte snyggt.
Jaha men vad svårt...vad ska man göra för att få snygga kanter i badrummet då? Inte bara snygga utan bra mot vatten också.
http://Mandala.fotogalleriet.se/
Lägger in länken där man kan se lite bilder på renoveringen. Om man tittar i fotoalbum och under "radhuset under renovering" där finns foton på badrummet.
http://Mandala.fotogalleriet.se/
Lägger in länken där man kan se lite bilder på renoveringen. Om man tittar i fotoalbum och under "radhuset under renovering" där finns foton på badrummet.
Jag klistrar in mitt svar i en annan tråd.
Konsten i en snygg fog ligger allra främst i att dra på rätt mängd från början. Ha sedan en mugg vatten blandat med diskmedel till hands. Tryck på fogen, doppa fingret och stryk ut, överflödigt på fingret "skrapar" du av i mellanåt. Överflödigt på sidorna av fingret (ska inte va mycket) kan du skrapa med nageln när du är nöjd med själva fogen. Men återigen, rätt mängd är A och O.
Konsten i en snygg fog ligger allra främst i att dra på rätt mängd från början. Ha sedan en mugg vatten blandat med diskmedel till hands. Tryck på fogen, doppa fingret och stryk ut, överflödigt på fingret "skrapar" du av i mellanåt. Överflödigt på sidorna av fingret (ska inte va mycket) kan du skrapa med nageln när du är nöjd med själva fogen. Men återigen, rätt mängd är A och O.
Vägg-väggfog: Jag tejpade på vardera sida om den tänkta fogen. Sedan drog jag dit silikonet, sprejade på lite vatten med diskmedel i och drog av med fingret i jämn hastighet. Då blir det slätt och fint och överflödigt silikon fastnar inte på annat. Sen är det bara att slita bort tejpen och eventuellt eftersläta vid behov.
Golv-väggfog: Här använde jag vanlig fog enligt rekommendation. Den dagen det spricker, om det nu gör det, är det ju bara att kleta dit ny. Inga svårigheter.
// Lidman
Golv-väggfog: Här använde jag vanlig fog enligt rekommendation. Den dagen det spricker, om det nu gör det, är det ju bara att kleta dit ny. Inga svårigheter.
// Lidman
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 246 inlägg
En silikonspackel, typ Silifix, hjälper oerhört mycket för utseendet OCH hållfastheten. Man kan i princip dra av silikonet utan maskeringstejp och fogen blir helt slät och jämn.
- Fyll fogen rejält
- Duscha med svag diskmedelslösning
- Dra av med silikonspackeln
- Efter 10 minuter kan man duscha lite till och jämna ut ev. "fnasighet" i ytterkanterna
- Fyll fogen rejält
- Duscha med svag diskmedelslösning
- Dra av med silikonspackeln
- Efter 10 minuter kan man duscha lite till och jämna ut ev. "fnasighet" i ytterkanterna
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden