Badrum
Anonymiserad 23608: Jag har rivit ett antal badrum med kakel på obehandlad gips (ibland målarfärg) och det är förvånandsvärt hur pass bra dom oftast klarar sig trots total avsaknad av tätskikt. Syns det något så brukar det vara vid duschblandaren. Skippa våtisoleringen är dock inget som jag rekommenderar, men mosa i silikon i hålet så ska du nog klara dig bra!
Anonymiserad 23608: BKR avser nog en konstruktion där det våtisoleras direkt på gipsen. Skruven skall bort för annars finns det en risk att den kryper upp av rörelserna i materialet och punkterar tätskiktet. I ditt fall, där du skall spackla ovanpå gipsen, kan man ju ta sig en funderare på hur stor den risken är... Förmodligen lika stor som att golvspånskruven skall krypa igenom spacklet i en
greenbay: Vi satte upp en LVI med termostat, tyckte att de utan ( som jag kollade in hos bekanta var för varma). Den kostade väl runt 2000:-, men har å andra sidan gott rykte om att inte gå sönder. mvh Peter
greenbay: Det är just därför det blir så bra med ett rör som sticker ut och in i brytaren, lätt att täta och säkert tätt, skippa dosan!! Peter
Lidman: Det blev skruv och plugg och det sitter kanonbra. Och ja, jag HAR använt en hel del silikon i hålen. // Lidman
svh9633: Hej! Ska snart gjuta golvet i källaren som ska bli badrum. Där tätkte jag ha en liten ljudanläggning. Jag vill helst ha en mp3-spelar variant med inbyggd skärm och WiFi och högtalare. Men sak jag anstränga mig att försöka snyggt gömma strömtillförseln eller ska jag helt sonica sätta dit ett jordat uttag i närheten och i så fall vilka regler gäller då? Tips på alla typer av
Dark_Helmet: Vi har kaklat snedtak, det enda råd vi fick från plattsättaren var att vi skulle dra lite tätare med gipsskruv när vi satte upp gipsskivan på snedtaket. Det sitter kvar hittills, och skulle det ramla ner när man är därinne får man hoppas att man sitter på toastolen eftersom det är fönster ovanför den... ;)
Misse: Vad gäller kakel så titta även på Yroxxo (Packhusplatsen 7, bredvid Heed & Thom) samt på M2 på Kyrkogatan 11 (är dock osäker på hur de har öppet på helgen så det kanske är värt att ringa och höra efter med dem först?!).
Bricky: Svaret är ja på allt utom PER:s regler. Det går nog inte att göra utan att göra åverkan på tätskiktet. Men jag tänker inte säga nåt till Per om inte du gör det ;)
TMC: Tack för hjälpen! Tänk vad svårt det kan bli att söka när man inte har koll på stavningen ;D ;D
Turolle: Ta in fler offerter. Varför regla upp ett badrumsgolv när huset är byggt på betongplatta? Bygg upp undergolvet med ex EPS-cement, på med värmeslinga fastsatt på ett armeringsnät, lägg på en övergjutning med någon form av rotbruk/spackel. Då får du en konstruktion utan skivor, reglar och annat som kan reagera på fukt som ev kommer underifrån plus att golvet blir mer homogent. Vad
ikeahantverkaren: detta är ett omdiskuterat ämne men så här ligger det till: har du en reglad vägg med skivmaterial där skall den givetvis tätas och förseglas mot golv och väggvinkel.Är duschen placerad i ett hörn eller väggvinkel så tätar man 1,5 löpmeter ut åt varje håll från vinklen samt lokala golvet. 1.ett betonghus andas och man vill inte att "fukt" kommer från undergolv eller yttervägg
gaia: I andra länder med små bostäder brukar man placera tvättmaskin i köket. Kanske går det? Torktummlare passar dock inte i köket. gaia
wingen: Martin Timell har använt KGC Lux-skivor för att bygga in ett badkar. Beskrivningen finns här: http://www.tv4.se/252421.html Den går igenom varje steg. Mha den + produktblad från KGC Lux ska vi göra ett försök med vårt badkar under helgen. :)
GreenTurtle: Hittade en bild på en riktigt snygg inkaklad spegel med hylla (från Turning Torso). Hur snyggt som helst [bild]
Lidman: Vi har ett paket med en Oras Nova som är cc 160 och det medföljde även ett väggfäste för att ansluta utanpåliggande rör med cc 40 mm. Det var också med ett duschset som heter Oras Sensiva och vi köpte allt (blandare, blandarfäste för cc 40 och duschset med stång, slang och duschhandtag) på K-Rauta för 995 spänn. Det var ett klipp tycker vi, vad säger ni? // Lidman Ps Är Oras bra
Loda: Förstår inte varför dom avråder p.g.a att dom suger åt sig vatten. I normala fall så suger fogen åt sig vatten vidare in i fixet å sen in i baksidan på klinkret/kaklet. Om man inte har golvvärme i badrummet så är ju allt under emaljen fuktigt mest hela tiden. Att stenen måste behandlas för att stå emot smuts e jag me på, men det andra är över mitt förstånd. (Hade ganska lågt
Anonymiserad 23608: Jag gissar; Om kabeln ligger djupare får du en jämnare värmespridning på golvet. Det kommer däremot att ta längre tid att värma upp det, men å andra sidan så magasinerar golvet värmen längre. Att spackla knappt 20 säck i ett svep går säkert bra, men det är ett klart plus om du har någon som kan blanda bruket åt dig. Jag skulle nog satsa på att blanda 2-3 rullar innan du börjar
ByggaNytt: Tycker att det är en bra tråd - än så länge ;) Diskusssion behövs alltid och "underliga" råd/tips brukar alltid få snabba påhopp! När det gäller badrum kan man väl sammanfatta det som att vägg/golv - konstruktion med fuktkänsligt material (trä/gips) skall ALLTID fuktspärras. Så långt inget speciellt kontroversiellt. Gäller det däremot badrum i källar/sutteräng -plan finns
ClasseClas: Just det, du behöver inte montera duschväggen med skruv, utan det räcker med att klämma den på plats + limma med silikonsträng på båda sidor om duschväggen.
Snigel: Igår var vi tillbaka till Silvan och fick hjälp med att leta fram det som saknades. Fick köpa ett rakt avloppsrör och skulle dessutom ha fästen till väggen och en "sil" eller vad det nu kallas. Tyvärr fanns varken fästen eller sil, så vi fick köra till en annan byggmarknad. Där sa de att de inte rekommenderade att sätta upp ett handfat när man har gipsväggar. Hade ju inte vi tänkt
Sartsa: Fogarna är ju inte helt vattentäta ändå så möjliga sprickor som uppstår är enbart estetiska fel ;). Det viktigaste är att man vid borttvättning av fogbruket är nogrann med att ytan är jämn och fogarna igenfyllda. Vid "extrem hetta" kan det självklart krävas fuktning men med detta menas temperturer över 25 grader.
glucifer: nu känner jag mig dum. jag googlade själv på "spackelkille",ock det fanns inte... undrar vem det var som flytspacklade mitt golv.... när jag kollade på golvet såg jag avtryck efter en ren ,så det kanske var jultomten.....
KristoferT: Nej, jag vill inte ha en lucka. Det enklaste vore ju som du säger cpalm, men det blir helt enkelt inte bra att placera en spott just där. Det blir nog till att skarva den ledningen och lägga trafon vid en av spottarna. Tyvärr är det ganska långt från spottarna till befintliga elröret (över 1 meter) så jag kan inte lyfta upp elröret och göra skavningen från något av spothålen. Jag
robbanl: Riv själv och rensa ut för de som skall bygga upp. De blir gladare och det blir billigare. Jag tycker att det verkar dyrt, mer offerter eller gör lite själv. R
Kunigunda: Någon multimaster har jag tyvärr inte :-/, men färgskrapa kan jag ju prova med.
Norre: Ok, jag har inte använt dessa tillverkare. Om det är som du säger så ska jag fortsätta med finjas produkter.
annann: Vi har fått pris på 300 per m2 för allt arbete och material utom själva plattorna. Med kvitto i Enköping.