Halloj, har börjat med badrummet.
Ska prima golvet först och flytspackla det tänkte jag, och läste om lite flutspackel osv... I en arbetsbeskrivning står det att man ska gränsa av runt brunnen och flyta golvet utanför för att sist spackla fall bara runt brunnen. Drar man inte lite fall över hela golvet? Vi ska lägga klinkers sen.

Nästa fråga blir väggarna. Jag köpte Primer F för att prima gipsväggarna innan jag smetar på fuktspärrsguckan, men när jag läser faktabladet om primer F står det att man ska smeta på detta och sen applicera kaklet. Även i badrum.

Ska man inte smeta på riktig fuktspärrsmassa över alltså? Det hade jag räknat med iallafall.

Någon som vet svaren på mina frågor?

Ps, har ni även några snygga badrumsbilder får ni posta dom här, vi kan inte ena oss om kakel/klinkers.

Nu har jag primat väggarna med Primer F, primat golvet med en annan primer samt flytspacklat detta med godkänt resultat tycker jag med tanke på att det var första gången och jag dragit fall.

Har sen även primat golvet med Primer F.
Ska applicera tätremsor och mattor i alla hörn och runt alla rör/golvbrunn och smeta på tätmembran på golv och ovan nämda ställen, men hur ska jag göra med väggarna?

Det står verkligen följande i bruxisen:

PRIMER F är en bruksfärdig primer/fuktspärr
och det är inte nödvändigt med
någon preparering. Produkten appliceras
direkt på underlaget/ytan med hjälp
av pensel eller roller. För att ytan skall
erhålla en god vattentäthet är det nödvändigt
att applicera en mängd av
300 g/m2 i 2 eller 3 korsvisa skikt. Efter
ca. 12 timmar, när produkten är helt torr,
är det möjligt att:
- på väggar direkt applicera de keramiska
plattorna med hjälp av cementbaserad
fästmassa.
- på golv i våtutrymmen, applicera ett
lager med HIDROFLEX med en mängd av
1,3 kg/m2 i två omgångar. Senare läggs
de keramiska plattorna.

Kan det bli kaka på kaka om man smetar på annat skit på väggarna och få dålig vidhäftning istället eller ska man ta det säkra före det osäkra och gucka på?

Vet inte vilket märke du använder.. Men när jag la ut gukkan så var det först primer på golv o väggar sen så var de ju då remsor i alla vinklar o rör genomföringar o brunnne... Sen har LIP ( det märket jag använde ) som krav att det skall va minst 1,5 kg gukka / kvm på golv o 1 kg/ kvm på vägg...

Tar en liten gissning och antar att det är biltemas system du använder?
Vad som iaf branchregler osv säger är att det är viktigt att följa tillverkarens instruktioner då det är konstruktionen och resultatet av detta som är godkänt som tätskickt.
reglerna finns på bkr.se och är bra o läsa om man inte har det.

nallebjorn skrev:
Tar en liten gissning och antar att det är biltemas system du använder?
Vad som iaf branchregler osv säger är att det är viktigt att följa tillverkarens instruktioner då det är konstruktionen och resultatet av detta som är godkänt som tätskickt.
reglerna finns på bkr.se och är bra o läsa om man inte har det.

NJae, indirekt kanske man kan säga att det är biltemas, jag köpte det på Nynäs byggmarknad, men såg efter lite googlande att det verkar säljas via biltema också.
Får försöka fråga på byggmarknaden, dock verkade dom inte veta så mkt när jag var och köpte denna :(

Inte själv använt denna produkt, men finns bland biltemas manualer ett par pdf-er om dessa produkter iaf, kankse kan klarna lite då ?

Förstår inte riktikgt hur du menar. Men biltemas system är  först primerF efter instruktion. Sedan hidroflex (gukka) som du lägger remsor och duk i sedan kör man på hidroflex efter instruktionen. Så har jag gjort i alla fall

svartjobbarn skrev:
Förstår inte riktikgt hur du menar. Men biltemas system är  först primerF efter instruktion. Sedan hidroflex (gukka) som du lägger remsor och duk i sedan kör man på hidroflex efter instruktionen. Så har jag gjort i alla fall
Mm, men bara på golvet om man ska lita på instruktionen... Den säger att det ska räcka med primer på väggarna i badrum som våtrumsskydd, min fråga är om jag vågar nöja mej med det eller om jag ska satsa på hidroflex även på vägg eller om det kanske ger sämre vidhäftning för kaklet av nån anledning då, dvs man själper istället för hjälper, tar en senväg istället för en genväg :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.