Vårat badrum är snart klart :)!
Nu återstår bara fogning... Plattsätttaren undrade vilken fog han skulle använda till den bård vi har på två väggar (i ett hörn)... Och det undrar vi med :-/...

På väggarna sitter det vita plattor med pärlvit fog, och på golvet ligger det svart skiffer med koksgrå (=mörkgrå) fog.

På väggarna: vita 10x30 + pärlvit fog
På golvet: svart skiffer 30x30 + koksgrå fog
I duschen: svart skiffer 5x5 + ? fog
Bårderna: svart skiffer, 2x5 cm bred, ända upp till taket + ? fog

Om det är samma färg på plattorna som du har på golvet skulle nog jag köra samma färg på fogen med...

Japp, det är likadana plattor på golvet... Plattisen menade att det blev mer "effektfullt" om man satte ljus fog (samma fog som resten av väggarna) men jag tror att det blir mer enhetligt att göra som du skriver.

Ngn mer?

Jag skulle ta ljus fog till de ljusa plattorna och mörk fog till de mörka plattorna.
Är inte så förtjust i ljusa fogar till mörka plattor, det blir så otroligt rutigt då...
Frågan är bara hur svårt det är att få det snyggt där den den ljusa och mörka fogen möts :-?

Lycka till med fogvalet!

Ja, det är klart mkt snyggare med mörk platta & mörk fog , och ljus platta & ljus fog. Jag undrar oxå HUR svårt det är att få det snyggt där de båda fog-färgerna möts - ngn som vet :-/?
Men plattisen borde väl fixa det??

Linska skrev:
Jag skulle ta ljus fog till de ljusa plattorna och mörk fog till de mörka plattorna.
Är inte så förtjust i ljusa fogar till mörka plattor, det blir så otroligt rutigt då...
Frågan är bara hur svårt det är att få det snyggt där den den ljusa och mörka fogen möts :-?

Lycka till med fogvalet!

I vårt badrum, där mörk o ljus fog möter varandra, tycker jag hantverkaren har fått till det väldigt bra. Har ingen tvär övergång utan mer "utsuddad". Hittar inte rätt ord, men det ser helt ok ut iallafall.

Inte helt enkelt... Jag tycker att det är snyggast med mörk fog till mörka plattor (det skall vi ha till vårt klinkers), men vi velade länge och väl innan vi bestämde oss för kakel till köket och funderade först på en mörkgrå mosaik som var 2*4 cm. Denna mosaik såg vi uppsatt i en butik både med mörk och ljus fog och jag måste erkänna att jag inte alls tyckte att det var snyggt med den mörka fogen. Är det mosaik eller mindre plattor så hade jag mao valt den ljusare fogen till plattorna/mosaiken på väggen, men jag tycker att du gör helt rätt i att satsa till mörk fog på golvet.

Enklast är väl annars att fundera på vilken effekt du vill uppnå- vill du att det skall synas att plattorna är mindre eller vill du att de bara skall "flyta ihop" på väggen?

Har man fogat väggen med en ljus fog och ska ha en mörk fog rekommenderar jag att man tejpar nertill mot golvet annars blir det jävligt grisigt på väggen.

Blomman77 skrev:
Ja, det är klart mkt snyggare med mörk platta & mörk fog , och ljus platta & ljus fog. Jag undrar oxå HUR svårt det är att få det snyggt där de båda fog-färgerna möts - ngn som vet :-/?
Men plattisen borde väl fixa det??

[quote author=Linska link=1139331342/0#3 date=1139357541]Jag skulle ta ljus fog till de ljusa plattorna och mörk fog till de mörka plattorna.

Lycka till med fogvalet!
[/quote]

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.