Jo, för att skiffer-mosaiken & skifferplattorna som vi har är ojämna och därför skulle en duschdörr som lyfter när man öppnar den skrapa/ta i golvet.
Sedan så är fallet från början lagt efter en kvadratisk dusch (min dumma idé) - och det gör att vi kan få liiite vatten utanför duschen... Dvs mitt framför dörren!

ByggaNytt skrev:
Ok, men varför vill ni just ha sargprofiler?

DU hann före :D!

ByggaNytt skrev:
Ok, men varför vill ni just ha sargprofiler? Och kom inte och skyll på att materialet är ojämnt, det är bara en utmaning ;)

Ok, jag fick pilla en hel del med min lösning ovan. Ser ju enkelt ut färdigt men det kräver lite måttsättning för att det, dels ska bli snyggt och sen framför allt täta golv/duschdörr bra. Blev dock riktigt bra till slut och här började allt:
dusch_golvgips.jpg

I vår lilla badrum (1,5*1,5m) har vi en "70*70" hörndusch från Hafa, avståndet från ena väggen till toastolen som ligger till höger om duschen är 93 cm, fallet är normalt. Det går alldeles utmärkt att komma in i duschen även om man inte kan öppna högerdörren helt. Det är nån plast tätlist under dörrarna, dom lyfts inte när de öppnas men skrapar inte heller golvet. Även om fallet är "normalt" dvs dörren går inte att öppnas helt utåt så kommer man ändå gått och väl in i duschen utan ens röra väggarna. Att bara ha gummilisten under dörrarna gör att lite vatten kommer ca 20 cm utanför duschen på golvet. Erat dörr är väl inte närmare dörren och tröskeln än det?

Tack för titten :)!
Vi gör dock inte jobbbet själva - men jag HOPPAS att det blir bra ändå ;)!

ByggaNytt skrev:
Ok, jag fick pilla en hel del med min lösning ovan. Ser ju enkelt ut färdigt men det kräver lite måttsättning för att det, dels ska bli snyggt och sen framför allt täta golv/duschdörr bra. Blev dock riktigt bra till slut och här började allt:
[bild]

Vi har endast 10 cm till övers till dörren ut/in... Tyvärr!!! Det beryder mao att det ev. vattnet skulle hamna mitt FRAMFÖR ingången/utgången till badrummet :(!
Å mellan badkaret och duschvägg (80x80) har vi endast ca 3-5 cm...

Sartsa skrev:
I vår lilla badrum (1,5*1,5m) har vi en "70*70" hörndusch från Hafa, avståndet från ena väggen till toastolen som ligger till höger om duschen är 93 cm, fallet är normalt. Det går alldeles utmärkt att komma in i duschen även om man inte kan öppna högerdörren helt. Det är nån plast tätlist under dörrarna, dom lyfts inte när de öppnas men skrapar inte heller golvet. Även om fallet är "normalt" dvs dörren går inte att öppnas helt utåt så kommer man ändå gått och väl in i duschen utan ens röra väggarna. Att bara ha gummilisten under dörrarna gör att lite vatten kommer ca 20 cm utanför duschen på golvet. Erat dörr är väl inte närmare dörren och tröskeln än det?

Hoppas ni kommit på en bra lösning! Ville bara berätta att det lilla vatten som kommer utanför torkar på nolltid (om man har golvväme!)

Hemmakatten
Och det är förstås inget alternativ att byta ut badkaret mot ett mindre.... ?[smiley=bath.gif]

Nää, badkaret står där det står sas :D!
Vi har hittat en dusch som passar men vi skulle vilja höra vad de som har den (Ifö Solid SVR) tycker om den...

Hemmakatten skrev:
Och det är förstås inget alternativ att byta ut badkaret mot ett mindre.... ?[smiley=bath.gif]

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.