4 496 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Ljudämpa bubbelbadkar
Jag håller på att kakla badrummet och då har man mycket tid att tänka 
Kl 02:30 när hela familjen sover inser man vad tyst och skönt det är (inser att jag behöver sova med) men kanske kommer bubbelkaret föra massa onödigt liv?
Efter som jag skall kakla in karet så tänker jag att det är bättre att vara förberedd.
Hur tror ni att man lättast ljudämpar ett badkar?
Skum?
Gipslådor byggda av trippel gips?
Behöver lådorna ventilationsfläktar? (kanske temperaturstyrda pcfläkter)
Kommer ljudet från motorn eller munstyckerna?
Kanska räcker det att stadga upp luxelementet medtrippelgips bakom för att få tyst?
Kom med massa tankar och tips så det blir tyst och svslappnande även när karet är på plats.
Kl 02:30 när hela familjen sover inser man vad tyst och skönt det är (inser att jag behöver sova med) men kanske kommer bubbelkaret föra massa onödigt liv?
Efter som jag skall kakla in karet så tänker jag att det är bättre att vara förberedd.
Hur tror ni att man lättast ljudämpar ett badkar?
Skum?
Gipslådor byggda av trippel gips?
Behöver lådorna ventilationsfläktar? (kanske temperaturstyrda pcfläkter)
Kommer ljudet från motorn eller munstyckerna?
Kanska räcker det att stadga upp luxelementet medtrippelgips bakom för att få tyst?
Kom med massa tankar och tips så det blir tyst och svslappnande även när karet är på plats.
En fundering: börja med att ta reda på hur tyst den tystaste vattenpumpen är, köp badkar sedan! Om du skall ha luftsystem också, så behöver du veta att kompressorer LÅTER! Vissa badkarstillverkare ger möjligheten att placera vattenpumpar och kompressorer i ett separat utrymme (alltså inte nödvändigtvis under karet), och det kan vara enklare att ljudisolera ett litet rum än karet.
/ama
/ama
Sant men nu har jag redan köpt karet och har faktiskt inte mycket koll på hur det låter. Men det borde ändå gå att ljuddämpa.
Ingen som gjort detta tro?
Ingen som gjort detta tro?
Hmm, ok då kan man ju inte välja längre. Jag har lite gissningar:
Ljudet kommer från både munstyckena och utrustningen. Beroende på om du bara har vattenpumpar eller vattenpumpar+luftkompressor så är det olika mycket oväsen. Kompressorljudet (de flesta låter som en högljudd dammsugare) är det mest högljudda, sedan pumpen (om det inte är en tyst pump för då märks den knappt), sedan munstyckena (vattnet för oväsen när det forsar).
Om du skall bygga in badkaret i en massa ljuddämpande material kan det vara bra att kolla med tillverkaren vilka krav på ventilation det finns. Beroende på svaret så kanske det räcker med pc-fläktar, eller inte.
Själva ljuddämpningsbiten vet jag att det finns några på forumet som är duktiga på det, men jag gissar att en bit av ljudet är stomljud genom golv och väggar.
/ama
Ljudet kommer från både munstyckena och utrustningen. Beroende på om du bara har vattenpumpar eller vattenpumpar+luftkompressor så är det olika mycket oväsen. Kompressorljudet (de flesta låter som en högljudd dammsugare) är det mest högljudda, sedan pumpen (om det inte är en tyst pump för då märks den knappt), sedan munstyckena (vattnet för oväsen när det forsar).
Om du skall bygga in badkaret i en massa ljuddämpande material kan det vara bra att kolla med tillverkaren vilka krav på ventilation det finns. Beroende på svaret så kanske det räcker med pc-fläktar, eller inte.
Själva ljuddämpningsbiten vet jag att det finns några på forumet som är duktiga på det, men jag gissar att en bit av ljudet är stomljud genom golv och väggar.
/ama
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Förmodligen får du svårt att dämpa upp så pass att du vinner så mycket, behövs ganska mycket akustiskt dött material får att dämpa, tillråga på allt så har du värmeutvecklingen i pumpen. Det man förmodligen kan uppnå är att ljudet när man ligger i karet upplevs som mindre påträngande, för ljud som läcker ut till andra rum så är du nog för sent ute i konstruktionen för att göra någon större förändring. Om du lägger upp en skiss på hur rummet så blir det lättare att skapa sig en bild.
Ljud till andra rum tror jag är rätt ok då vi har dubbelgips smed limm mellan samt latex i fogarna mllan gipsplattorna.
Det jag är orolig för är mer att motorn låter en del i badrummet.
Då karet kommer vara inbyggt i luxplattor så antar jag att dessa tar upp en del ljud med.
Men kanske skulle man även sätta dubbelgips på insidan av dessa plattor?
Kanske tom bygga en box runt motorn med gips?
(eftersom jag inser att det måsta vara kylning runt motorn så hade jag tänkt mig att en slags labyrint som luften kan passera genom men som stoppar en del av ljudet)
Det jag är orolig för är mer att motorn låter en del i badrummet.
Då karet kommer vara inbyggt i luxplattor så antar jag att dessa tar upp en del ljud med.
Men kanske skulle man även sätta dubbelgips på insidan av dessa plattor?
Kanske tom bygga en box runt motorn med gips?
(eftersom jag inser att det måsta vara kylning runt motorn så hade jag tänkt mig att en slags labyrint som luften kan passera genom men som stoppar en del av ljudet)
Du säger att du är rädd för att motorn (antar att du menar pumpen) låter en del, och det gör den garanterat. Om man ska få någon massageeffekt så krävs en pump som har rätt så hög genomströmning och de låter. Beroende på bl.a. upphängning så kommer ljudet att spridas genom själva badkaret också.
Att bygga en s.k. hush-box till pumpen kan vara möjligt beroende på vilka mått som finns tillgängligt på sidorna och hur rörsystemet ser ut, krävs det många öppningar så minskar möjligheterna till att uppnå en bra dämpning.
Är det ett kar som är gjort för inbyggnad eller har du ett kar på ställning som du klär in?
Bortsett från den fuktiga omgivningen så kan du nog applicera många av de tekniker som används för att dämpa datorer, enklast vore dock om du kunde flytta pumpen en bit bort och isolera det utrymmet (förutsatt att tätskiktet är likvärdigt och att det finns dräneringsmöjlighet / fall eller kanske rent utav ett aquastop).
Att bygga en s.k. hush-box till pumpen kan vara möjligt beroende på vilka mått som finns tillgängligt på sidorna och hur rörsystemet ser ut, krävs det många öppningar så minskar möjligheterna till att uppnå en bra dämpning.
Är det ett kar som är gjort för inbyggnad eller har du ett kar på ställning som du klär in?
Bortsett från den fuktiga omgivningen så kan du nog applicera många av de tekniker som används för att dämpa datorer, enklast vore dock om du kunde flytta pumpen en bit bort och isolera det utrymmet (förutsatt att tätskiktet är likvärdigt och att det finns dräneringsmöjlighet / fall eller kanske rent utav ett aquastop).
Det gör inte så stor skillnad ljudmässigt att flytta kompressorn etc. till ett annat rum. Tester har visat att det största oljudet skapas av själva munstyckena i karet, även om givetvis utrustningen och hur den är upphängd osv. gör sitt till. Hur som helst skulle inte jag lägga något krut på ljuddämpning eller flytt av kompressor till ett angränsande rum, eftersom det ändå kommer att låta högt. Det finns helt enkelt inga "tysta" bubbelbad, det får man leva med. Alternativet är ju att ha kompressor och pump med taskig effekt, men då kan man ju lika gärna skita i allt, eftersom det ju är massageeffekten som är själva grejen med bubbelbad, och det låter ju som sagt en del...
Jag har testat ett antal kar innan köpet och jag tyckte att det var stor skillnad på pump- och kompressorljud beroende på tillverkare. Jo, munstyckena låter en del, kör man vatten så låter det wooosch, wooosch, och kör man luft så blir det ett bubblande/fräsande ljud. Det som jag inte håller med om är att ljudet från pumpar/kompressorer inte skulle vara så störande så att flytt till angränsande rum inte skulle hjälpa. De kompressorer jag lyssnat på låter HUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII (=ljudet från en dammsugare), och det är _inte_ ljud från munstyckena. Just i kompressorfallet dränks nästan allt annat ljud av kompressorljudet. Pumparna ger mer eller mindre av ett ganska mullrande ljud, det beror på tillverkare, upphängning, ljuddämpning osv.
Själv har jag 2 st 420 l/min (=ordentlig massage) pumpar i mitt kar, och pumparna är bland de tystaste på massagekarsmarknaden (en av orsakerna att vi valde just dem). Just i mitt fall är själva pumparna så diskreta att flytt av dem inte skulle ge någon större skillnad, men hade vi haft kompressor också, så hade ett separat rum varit ett måste, dammsugarljudet är vedervärdigt!
Så sammanfattning av mina empiriska tester:
Tyst pump->Mest ljud från munstyckena
Kompressor->Mest ljud från kompressorn (här skulle jag fundera på apparatrum)
Tyst pump+kompressor->Definitivt apparatrum, eller kar som aldrig används
Högljudd pump+kompressor->Definitivt apparatrum, eller kar som aldrig används
/ama
Själv har jag 2 st 420 l/min (=ordentlig massage) pumpar i mitt kar, och pumparna är bland de tystaste på massagekarsmarknaden (en av orsakerna att vi valde just dem). Just i mitt fall är själva pumparna så diskreta att flytt av dem inte skulle ge någon större skillnad, men hade vi haft kompressor också, så hade ett separat rum varit ett måste, dammsugarljudet är vedervärdigt!
Så sammanfattning av mina empiriska tester:
Tyst pump->Mest ljud från munstyckena
Kompressor->Mest ljud från kompressorn (här skulle jag fundera på apparatrum)
Tyst pump+kompressor->Definitivt apparatrum, eller kar som aldrig används
Högljudd pump+kompressor->Definitivt apparatrum, eller kar som aldrig används
/ama
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden