Hej ska bygga in mitt badkar med mosaik runt om. Har byggt upp runt om Lux Element skivor.
Skulle gärna ha lite tips på vid läggning av mosaik. Vilken fixkam är lämplig? Mosaiken är 2,5x2,5cm. Hur får man mosaik helt slät?
Har också några funderingar hur jag ska lägga mosaik i hörnen. Har tänkt att lägga dom mot varandra i hörnen och vertikal till horisontal skarven och fylla ut utrymmet med fog. Har letat men inte hittat några plastprofiler som är tillräckligt tunna.
/Joakim
Skulle gärna ha lite tips på vid läggning av mosaik. Vilken fixkam är lämplig? Mosaiken är 2,5x2,5cm. Hur får man mosaik helt slät?
Har också några funderingar hur jag ska lägga mosaik i hörnen. Har tänkt att lägga dom mot varandra i hörnen och vertikal till horisontal skarven och fylla ut utrymmet med fog. Har letat men inte hittat några plastprofiler som är tillräckligt tunna.
/Joakim
Om mosaiken är det minsta genomskinlig skall du använda vit fix. Normalt brukar man ha 4 mm fixkam och du ska dra fixen på v ä l d i g t jämt. Mosaikkartorna sätts med förskjutning så att fogar mellan kartor inte bildar klar rutmönster. När kartorna sitter på plats skall du klappa på tex med en mjuk fogbräda för att få ytan slät. Kolla nogrant efter "klappningen" att kartorna inte har glidit någonstans.
Förstod inte helt vad du menade med hörnen. Vad du kan/skall göra beror mycket på det hur runda alt. vassa mosaikkanter är. Vassa kanter på tjockare mosaik kan man tex gera för att få fogen mellan plattorna bli ytterst liten. Tunn mosaik med runda kanter kan bli bra med att bara sätta dom kant mot kant i hörnet.
Lycka till [smiley=thumbsup.gif]!
Förstod inte helt vad du menade med hörnen. Vad du kan/skall göra beror mycket på det hur runda alt. vassa mosaikkanter är. Vassa kanter på tjockare mosaik kan man tex gera för att få fogen mellan plattorna bli ytterst liten. Tunn mosaik med runda kanter kan bli bra med att bara sätta dom kant mot kant i hörnet.
Lycka till [smiley=thumbsup.gif]!
larssonjoa skrev:Hej ska bygga in mitt badkar med mosaik runt om. Har byggt upp runt om Lux Element skivor.
/Joakim
Har också tänkt att bygga in badkaret som sista moment. D.v.s efter att jag fått upp kakel, klinker och möbler.
Kan du inte fixa lite bilder på hur du gick tillväga? Please
Tack för svaren.
Roblof: Ok, ska ta lite bilder ikväll. Lägger upp dem i helgen.
/Joakim
Roblof: Ok, ska ta lite bilder ikväll. Lägger upp dem i helgen.
/Joakim
Klicka här för att svara