Hej!

Har precis börjat med badrumsrenovering och kommit så långt att kakel, golvklinkers, våtrumstapet är borta. Badrummet är troligen gjort 1984, så väggarna var tätade med något slags kombination mellan fix och tätguck (alltså inget tätguck på väggen och därefter hårt fix, utan fixet/gucket var segt). Jag kan meddela att det var lite meckigt att få bort det. Jag fick köra med en borhammare med bred mejsel och "stämma" bort kletet. Sett i backspegeln hade det kanske varit enklare att riva väggarna och sätta nytt, men nu fick jag ett styng av principfasthet och prestige när jag väl börjat, så nu vart det såhär.

När klinkers och det som idag motsvaras av flytspackel (det liknade mer betong - det var mindre grusstenar i det på sina ställen) är borta så sitter det ett tätskikt längst ned - närmast golvspånen - som består av en slags tjockare plastfilm - kanske 1 - 2 mm tjock ovanpå ett ca 5 mm tjockt lager av något extremt smetigt jox - ungefär som takpappslim eller kall-asfalt.

Plastfilmen verkar trivial att avlägsna, men är det någon som har ett bra tips på hur jag får bort det kletiga joxet?

Tidsbrist är uppfinningarnas moder; jag satte den breda mejseln i borrhammaren, ritsade upp golvgucket i lagom breda remsor med en offrad kniv och körde på på samma sätt som på väggarna, och se, golvet kom upp snyggt och fint.

Nu funderar jag på hur rent golvet måste vara för att kunna sätta golvgipset? Helt trärent, eller kan det vara ett tunt skikt av gammalt guck?

Lättare å skippa gipset å flytspackla ist.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.