F
fitzpatrick: Om ni skall till Polen (Gdansk) och vill se riktigt häftiga exempel på badrum så skall ni åka till Imextop32 www.imextop32.com.pl Bland det fräckaste i den vägen jag sett någon gång.
0 svar · 2,3k läst
Immobil
Immobil: Rensa silarna i munstyckena. ;)
0 svar · 1,8k läst
B
Bower: Nu ska jag få klart mitt källar badrum i påskhelgen men jag har fastnat mitt på långfredagen... ska utföra golvvärme i källare enligt följande länk se tillskjutande fukt källare: http://www.ardex.se/varmegolv/index.htm Nu till frågan. Jag tänkte lägga en manchett runt brunnen för det har även Ardex gjort enligt anvisningar även om den inte andas som fuktspärren 8+9 gör. Är
0 svar · 1,3k läst
M
matrix: Hej Tack för svaren, vi hade tänkt köra 5*5 cm kakel så dfet borde nog gå bra. På det andra badrummet kommer dock de små rektangulära kaklet 5*7 cm på platta. Kanske får man då sätta gips. Om man väljer att sätta gips över putset, hur tjockt lager behöver jag då använda på gipset? räcker 13 mm? och är det speciella skivor för våtrum? Mvh Oskar
3 svar · 2,0k läst
M
mikkat: Är det en JAFO, så http://www.jafo.nu/arkiv/prblad/JAFOMonteringsplatta.pdf /M
2 svar · 3,2k läst
C
coztello: Har faktiskt varit riktigt duktig nu. Foder runt dörrarna var klart i början på veckan och idag har jag satt "foder" runt fönstret i badrummet. "Bara" taklisten kvar och det måste bli klart i veckan eftersom jag ska påbörja arbete med 100kvm stenläggning snart...
6 svar · 3,7k läst
H
heon: Jag tackar för infon, jag tror nog det blir att rolla tätskikt även om jag är för nya rön och metoder. mvh Henrik
6 svar · 4,3k läst
C
cpalm: Kan nu efter ytterligare ett par dagars observationer konstatera att det generellt sett är torrare vid mätstället i mitt badrum än i resten av bostaden. Antagligen eftersom det är varmare där ovanför handdukstorken, men det är samtidigt just där jag tänkte sätta handduksskåpet. Fläkten är fuktstyrd och går ju bara när det är fuktigt, vilket endast är under duschning och ca. 15
5 svar · 2,5k läst
P
polhus: Hej! Tack för alla svar! Detta är en bostadsrätt och det finns ingen tvättpelare i lägenheten idag. Vi flyttar inte in förrän i maj. Det är svårt att ha det någon annanstans än i badrummet som planlösningen ser ut. Det går nog inte att flytta dörren åt något annat håll. Har också funderat på att ha tvättmaskinen och torktumlaren ovanpå varandra direkt till vänster men tyckte
7 svar · 7,3k läst
·
C
cpalm: [citat] Anledningen att du inte skall kakla på den målade putsen är att färgen ger dåligt fäste och att den kan släppa från underlaget. Detsamma gäller naturligtvis med limmet när du limmar gips mot väggen, även om det inte är lika allvarligt då skivan fäster mot en betydligt större yta. Jag hade samma dilemma och slipade bort färgen med diamantskiva, jämnade av noga och limmade
1 svar · 3,3k läst
B
Butcher: Jo det lovar jag att göra. Men det kommer att drya, har inte ens gjutit golvet än. Allt tar sin lilla tid. Men plattsättningen låter jag någon annan göra så det kommer att förhoppningvis gå undan. Undrar om jag nu får tag på några LEDs jag vill ha...
10 svar · 2,8k läst
yonna
yonna: Fixa även tätmassa 10-15 cm runt duschhörnans väggar. Det bör räcka med tätskiktsisolering precis vid duschplatsgolvet + ca 30 cm och, naturligtvis, bra avrinning mot golvbrunnen.
2 svar · 3,1k läst
G
greenbay: Det beror även på storleken på plattorna, om det är mosaik får tårna grepp i fogarna, skall du lägga 30x60 däremot så bör du nog fundera ett tag till, varför inte ett besök i den lokala simhallen, med språngmarsch och tvärvändning, så ser du snabbt och tydligt vilken struktur som är lämplig. ;) Och man kan ha kakel på golv, det är en fråga om kvalitet. Vi provade förresten
3 svar · 6,3k läst
C
chrmau: tackar för fin bild!! nu fick man ju lite idéer. :) tina
2 svar · 8,7k läst
·
G
gaia: så länge rören håller tätt och kakel inte rasar från väggarna så kan man gott vänta med påkostade renoveringar. Ibland en grundlig rengöring, en burk färg och utbyte av det som är riktigt slitet kan ge badrummet ett nytt liv utan att man belånar huset upp till skorstenen ;). Jag skulle inte lägga energi och pengar på att riva ut ett fungerande badrum bara för att byta kakelfärg
1 svar · 1,7k läst
snackan68
snackan68: Nacka byggnadsvård och byggfabriken börjar jag med, men är tacksam för fler alternativ // Snäckan :-* TACK!
3 svar · 8,8k läst
snackan68
snackan68: Ja! Byggnadsvårdsbutikerna har sånt! Typiskt 20-30 tal. I Nacka utanför Stockholm finns en sådan välsorterad butik, men sök på nätet så kommer du att lyckas. Lycka till! // Snäckan
1 svar · 1,9k läst
C
cpalm: Att golv/taklinjen inte ligger i våg hanterar du enligt tidigare inlägg, och är egentligen inget konstigt då även ett "modernt" badrum ofta har en ojämn golvlinje pga fallet. Vad som kan vara än svårare att få till snyggt är om väggarna inte är lodräta (lutar inåt eller utåt), eller inte är plana (buktar eller skevar). Kolla noga med vattenpass och en lång rätkäpp så att det
5 svar · 7,4k läst
·
S
Stomp: Nej, det går inte. Reglarna har cc 60. Du behöver gipsa väggarna och förstärka golvet.
2 svar · 1,9k läst
L
Lerdal: Det går inte alls med fuktspärren.... :-[ Skall du följa branschreglerna måste hela fuktspärren bytas ut, dvs ner med kakel och ut med mattan. Skarvning är inte godkännt (enligt t.ex. Höganäs tekniska avd.) Sedan kan du välja om du vill lägga klinker eller ny matta. Räkna med att c:a 40-50 timmar krävs av en hantverkare för rivning, putsning, fuktspärr och kakling på nytt.
4 svar · 13,3k läst
K
KurreBurre: En till bild :D
7 svar · 16,0k läst
·
Z
zephirex: Tack för alla svar! Gacki: Instämmer, ser inte något behov av varken handdusch eller bidé i anslutning till toaletten Jonas H: Dubbelhandfat är ett önskemål då vi är trötta på att trängas vid handfatet varje kväll... Dessutom är det lite lyxigt ;D Dalle: Jag tror inte att det kommer att kännas trångt p.g.a. materialval och stort ljusinsläpp. Väggen mellan dusch och toa är i
18 svar · 2,9k läst
·
K
Kaarina: :(Hej jogi02, Tak for tippet, men tyvær sagen er nu afsluttet och hela badrummet skal gøres om. Vi orkar inte mera. Om det blir næst gång, så vet jeg vad jag skal gøra. hilsen Kaarina
25 svar · 4,9k läst
E
erito: Bort med gamla asfa eller vad det nu är. Jag satte 12mm playwood + 13mm gips. Då har du både hållfasthet och bra att skruva i för att sätta upp inredning m.m.
10 svar · 1,6k läst
M
MeckarMicke: Ahh, tänkte aldrig på det. Tackar för den informationen. :)
6 svar · 7,7k läst
D
dalle: Supersnyggt Lidman! :) Ibland går det ju inte att få ihop alla rekommendationer, t ex symmetri kring dörr och att undvika små bitar i hörn etc (givet att man inte vill byta kakel och grunddesign). Inte ens min plattis fixade det och inte jag heller i källargången. Blir till att kompromissa och inte bryr man sig heller efter typ en månad! Även nästa badrum gör jag själv om jag inte
17 svar · 11,4k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=18355/0]Vatten & avlopp[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,6k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: [citat] Det funkar inte i min väggkonstruktion, då skulle ju ett parti bli helt inneslutet av plast.... :-X [bild]
11 svar · 18,7k läst
M
md47a: kolla sanova.se  funderar själv på "happy d" 180x80. symmetriskt med proppen i mitten!
4 svar · 6,3k läst
L
LyckeKonsult: Kan du ha en skarp krök där det blir virvlar i vattnet???
5 svar · 5,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.