2 261 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Manchettproblem...
Hej i värmen!
Kan någon tipsa om ett bra sätt att trycka fast en gul klämring i en Purusbrun utan att ha sönder manchetten? Jag har tryckt, lirkat och slagit utan att röna minsta framgång. Det enda som händer är att manchetten trasas sönder.... :'(
Jag misstänker att det är fler här inne som stött på detta problem och faktiskt hittat en lösning.... och det är den lösningen jag vill ha
Tackar!
Kan någon tipsa om ett bra sätt att trycka fast en gul klämring i en Purusbrun utan att ha sönder manchetten? Jag har tryckt, lirkat och slagit utan att röna minsta framgång. Det enda som händer är att manchetten trasas sönder.... :'(
Jag misstänker att det är fler här inne som stött på detta problem och faktiskt hittat en lösning.... och det är den lösningen jag vill ha
Tackar!
Den gula klämringen är inte godkännd. Ta den blåa.
Argorat skrev:Hej i värmen!
Tackar!
Meningen är att den gula ringen skall användas till manchetten men den har inte gått igenom alla typgodkännande vad jag hörde för ett tag sedan och vi på firman återgick till de blåa tills vidare.
Argorat skrev:
Skumt att Purus säger att det är den gula som gäller om den inte är typad. Jag fick också mycket tydliga instruktioner om att det är den gula som gäller och det var redan i december förra året och det direkt från Purus.
Jag hade dock inga problem att få dit ringen utan att skada manchetten. Den var hård att få dit men jag knackade försiktigt ned den sista biten så den verkligen ligger dikt mot golvbrunnens anläggningsyta. Om jag inte minns helt fel från när jag gjorde detta är det också absolut förbjudet att ha manchett under ringen för då är det lätt hänt att den kryper upp efter en tid.
Jag hade dock inga problem att få dit ringen utan att skada manchetten. Den var hård att få dit men jag knackade försiktigt ned den sista biten så den verkligen ligger dikt mot golvbrunnens anläggningsyta. Om jag inte minns helt fel från när jag gjorde detta är det också absolut förbjudet att ha manchett under ringen för då är det lätt hänt att den kryper upp efter en tid.
Problem solved 
Jag tror att problemet låg i att jag väger för lite... har liksom inget att "lägga bakom" ;D
Sågade till en rund bit golvspånplatta, något lite mindre diameter än yttermåttet på klämringen (gul) och tog gummiklubban och drämde till...
*pust*
Jag tror att problemet låg i att jag väger för lite... har liksom inget att "lägga bakom" ;D
Sågade till en rund bit golvspånplatta, något lite mindre diameter än yttermåttet på klämringen (gul) och tog gummiklubban och drämde till...
*pust*
Hmm..... Känns ju inte speciellt betryggande när inte ens tillverkaren vet vilken produkt som ska användas :-/
Jag försökte åxå med att lägga plastsilen ovanpå och trampa till, men det var där mina kilon inte riktigt nådde ända fram ;D
Jag försökte åxå med att lägga plastsilen ovanpå och trampa till, men det var där mina kilon inte riktigt nådde ända fram ;D
Nu blir jag för ett ögonblick lite osäker... Klämringens uppgift är väl just att klämma fast manschetten mot sidorna i golvbrunnen?MathiasS skrev:Jag hade dock inga problem att få dit ringen utan att skada manchetten. Den var hård att få dit men jag knackade försiktigt ned den sista biten så den verkligen ligger dikt mot golvbrunnens anläggningsyta. Om jag inte minns helt fel från när jag gjorde detta är det också absolut förbjudet att ha manchett under ringen för då är det lätt hänt att den kryper upp efter en tid.
Det viktiga är väl därmed att det absolut inte sticker ut någon bit av manschetten nedåt, alltså mot golvbrunnens "anläggningssarg"? Det är väl precis under (=innanför) klämringen som manschetten skall gå ner?
Jag antar att vi menar samma sak, men exakt vad som menas med "under" kan ju vara lite lurigt i de här sammanangen...
när man fått den gula klämmringen rätt skall det höras ett klickande ljud.
Jag har övergett Purus golvbrunnar pga den idiotiska fjädrande gula ringen som har sönder gummimanschetten.
Har hyresfastigheter men betongbjälklag och gillade den lågbyggande Freja ROT med 50 mm utlopp men tyvärr så har jag efter ett flertal söndertrasade manschetter övergett Purus och kör enbart Jafo. Avsevärt enklare men en ring som skruvas ner.
Har hyresfastigheter men betongbjälklag och gillade den lågbyggande Freja ROT med 50 mm utlopp men tyvärr så har jag efter ett flertal söndertrasade manschetter övergett Purus och kör enbart Jafo. Avsevärt enklare men en ring som skruvas ner.
Klicka här för att svara