Hej!

Undrar om nån kan hjälpa mig med vad man ska tänka på när man skriver avtal med en firma om att fixa ett helt nytt badrum...
F-skattsedel vill vi ha kopia på. Likaså våtrumscertifikat (heter det så?).
Vi vill också se att de har försäkringar som gäller om nåt skulle hända eller nån skulle skadas.
Kan man avskriva sig arbetsmiljöansvaret? Vi är ju "byggherrar", så egentligen är det väl vi som "åker dit" om nåt skulle hända...

Nån som kan sånt här??!?!

F-skattsedel visar att man själv ansvarar för inbetalning av skatter & avgifter
Våtrumscertifikat visar att man genomgått utbildningen för "keramisk beläggning i våtrum"
Försäkringsbrev visar att man har bla ansvarsförsäkring.
Med kopior på detta i handen har ni som konsument gjort vad som skäligen kan erfordras för att leja bort ett arbete. Kompletterar man detta med en offert/orderbekräftelse på vad arbetet omfattar, vad det skall kosta samt när och hur länge det skall pågå vill jag nog säga att ni är en bra bit på vägen. Innehåller avtalet dessutom en betalningsplan som ger entrepenörer incitament att färdigställa ett godkänt arbete är ni nog så säkra ni kan bli. Tänk bara på att den sämsta plattsättare utan problem kan uppfylla ovanstående, dvs de är ingen garanti för att arbetet blir bra gjort, det är väl här referenserna kommer in i bilden.

Något som även kan vara väldigt värdefullt är att kräva fotodokumentation av bygger där detaljlösning klart framgår, ex fall, brunnsmanchett etc

Menar du att vi ska be dom ta foton av jobbet medan det löper så vi kan se hur det ser ut "under" det som syns när det är klart?
Att fota elslingorna på golvet har jag hört talas om för att veta var man vågar skriva fast duschhörnan tex.
Det låter ju bra!

Många av de som varit intresserade har hemsidor med bilder på tidigare jobb och referenser, de ska vi ringa och prata lite med när vi fått in priser från alla.
Har också begärt att få träffa de hantverkare som de kommer att ta in så vi vet vilka som kommer och går i huset när vi inte är där.
Min faster har haft som oerhörd otur med hantverkare, så jag är lite orolig för att ha "okänt folk" som har tillgång till vårt hus när vi inte är där...

Är det vanligt att man kommer överens om en betalningsplan, att man tex betalar en del när el och gipsning är klart, en del när flytning/brunn och tätning är klart etc? Det verkar ju smart.
Vem kollar av de olika delmomenten då? Kan vi be vår KA göra det? Eller är det mest så att de rapporterar att "nu är moment 3 klart, så nu skickar vi en faktura till"?
Och så ska vi se till att vi har ett avtalat färdigställandedatum. Entreprenören får gärna sätta det, men vi vill VETA när vi kan räkna med att det är klart.
Har man rätt att hålla in sista betalningen till det är klart och entreprenören har åtgärdat alla besiktningsanmärkningar? Eller om det drar ut långt förbi det avtalade slutdatumet?

//A

Foto bör tas löpande på alla delmoment.
Betalningsplan är kanske lite att ta i för ett badrumsbygge, vi brukar fakturera 30% aconto och resten efter slutfört arbete. Vidare har har vi som avtalsvillkor vite vid försening (gäller ej vid leveransproblem etc) på 2% per vecka, dvs vi garanterar ett färdigdatum och hålls inte detta utgår vitet med 2% på ordersumman per påbörjad vecka.
Normalt bygger vi ett badrum på 4 veckor och garanterar 5, funkar kanon

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.