Om man ska helkakla ett badrum och vill att det ska se fräsht ut många år framåt- vad för kakel och klinker ska man välja då? Badrummet är ganska litet och långsmalt. Hade egentligen velat ha helvitt på både väggar och golv och bryta av med färgad glasvägg, men det ser väl inte snyggt ut efter några år. Mina föräldrar lade ljusbeige klinker och det ser konstant skitigt ut nu 10 år senare! Någon som har förslag?
Menar du att modet ändrar sig, eller att plattorna skulle bli slitna och smutsiga? För det sistnämnda är inte ett problem, det är fogen som blir flammig och skitig med tiden. Jag tycker att du ska välja vitt på vägg med ljusgrå fog och en mörkare, kanske grå eller blå platta på golvet med en normalgrå fog. Då får du ett ganska tidlöst badrum, med fogfärger som smuts syns lite mot.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Ett badrum som upplevs som modernt länge är ett med en neutral färg som bas. Därefter kan man byta färg på handdukar, mattor eller enkelt byta bara knopparna för att badrummet ska följa med modet. På väggarna skulle jag välja vitt och på golvet någon nyans av grått.
Ur en smutssynpunkt måste man förstå att man aldrig kommer ifrån att städa.
En annan viktig sak är ju belysningen. Ett dåligt upplyst badrum är "murrigt" och "murrigheten" kan uppfattas som smusigt. Bortsett från det skulle man kunna tänka sig att välja en mellangrå fog, på denna syns inte minsta smuts så tydligt.
Ur en smutssynpunkt måste man förstå att man aldrig kommer ifrån att städa.
Hejsan!tuffatass skrev:Om man ska helkakla ett badrum och vill att det ska se fräsht ut många år framåt- vad för kakel och klinker ska man välja då? Badrummet är ganska litet och långsmalt. Hade egentligen velat ha helvitt på både väggar och golv och bryta av med färgad glasvägg, men det ser väl inte snyggt ut efter några år. Mina föräldrar lade ljusbeige klinker och det ser konstant skitigt ut nu 10 år senare! Någon som har förslag?
Kakel och klinker r inget problem. Det är vita fogar man ska akta sig för i våtutrymmen....de tenderar bli gula ganska snart.
Vi har vitt både på väggar och golv och valde "antracit" (nästan svart) i fogarna. Vi är jätte nöjda med det och snyggt är det också!
// Snäckan
Håller inte med att man ska välja mörk fog. Det ger ett alldeles för rutigt intryck.
Och vi hade vit fog till ljusblått kakel i vårt gamla badrum i över 20 år. Den gulnade inte, men blev smutsig i duschhörnan, så där behöver man inpregnera fogen, och givetvis skura då och då.
Nu har vi vitt kakel och vit fog, impregnerad i duschen, och det ser fortfarande mycket fint ut efter nästan två år. Jag tror att vi kommer att vara nöjda i många år till.
/EB
Och vi hade vit fog till ljusblått kakel i vårt gamla badrum i över 20 år. Den gulnade inte, men blev smutsig i duschhörnan, så där behöver man inpregnera fogen, och givetvis skura då och då.
Nu har vi vitt kakel och vit fog, impregnerad i duschen, och det ser fortfarande mycket fint ut efter nästan två år. Jag tror att vi kommer att vara nöjda i många år till.
/EB
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
det är för att både slippa impregnera och för att skrubba allt för ofta som jag rekommenderade mellangrå fog. En av oss jobbar med kakel och klinker. 
Hantverktyg på bilden går bra för det mesta men mina fogar var hårda och jag slant och rispade några plattor.snackan68 skrev:
Typ Dremmel testade jag med en grov tandborr och det gick långsamt och skakigt - har ingen stadig hand. Din slipspets är kanske av bättre sort än min gamla tandborr.
Bäst gick det faktiskt att rensa fogar med en vanlig pottatis-skallare modell med spets
Ge inte upp! Det blir en stor skillnad med ny fog , värt all besvär
Lycka till!
gaia