12 101 läst ·
57 svar
12k läst
57 svar
En nybörjare behöver hjälp med grunderna...
Jag jobbar inte med maxits grejer, men jag använder inte olika spackel utan flytspacklar hela ytan på en gång.
Det är inte ett grovt armeringsnät, utan ett nät av typen mur/putsnät. Som det här.
Det finns massor av flytspackel som fungerar i badrum. De är i princip likvärdiga att jobba med, men de finns mer eller mindre tunnflytande. De mest tunnflytande är svåra att bygga fall med. Det jag använder oftast när jag flyter i badrum på spån är Finja 260.
Det är inte ett grovt armeringsnät, utan ett nät av typen mur/putsnät. Som det här.
Det finns massor av flytspackel som fungerar i badrum. De är i princip likvärdiga att jobba med, men de finns mer eller mindre tunnflytande. De mest tunnflytande är svåra att bygga fall med. Det jag använder oftast när jag flyter i badrum på spån är Finja 260.
Okej, spikar man fast ameringsnätet med något eller räcker det att lägga ut det? Ska man lappa över om man måste ha mer än en bit ameringsnät?jon_h skrev:Jag jobbar inte med maxits grejer, men jag använder inte olika spackel utan flytspacklar hela ytan på en gång.
Stifta/spika fast det, eller fäst det med några klickar smältlim här och där. Mest så att det håller sig på plats medan man spacklar. Du kan låta det överlappa en bit, kanske 5-10 cm.DanielF skrev:
Förresten, du ska inte ha golvvärme?
Det är bara ett förslag på hur man kan göra. Du kan använda det "tunnflytande" hela vägen om du vill, men minst 12 mm gäller vid brunnen, 15 mm vid elslinga.DanielF skrev:
Gör du så som du har läst med 4040 så måste du ha gips eller betong under för att kunna gå ner till noll mm. Du kan inte gå ner till noll på spånet.
Det här med 1:100 är nya regler. De gamla sade bara att det inte fick vara bakfall, men helt plant gick bra.zoom skrev:
Han har fullständigt fel.
http://www.bkr.se/branschregler/branschregler2002.pdfzoom skrev:
Sidan 10, vänstra spalten långt ner. Står även i boverkets byggregler, men jag orkar inte leta fram den länken.
Nej, det har det inte, jag har stenkoll på det här. Som jag sa, detta är en skärpning av reglerna. Tidigare behövdes det som sagt bara fall kring golvbrunn, och räckte med "icke bakfall" i övrigt. I nya BBR är detta en skärpning från 2006-07-01, som slår igenom fullt ut 2007-07-01 vad gäller alla våtrumsgolv. Men PER's branschregler som gäller för just keramikgolv har haft krav på 1:100 och 1:50 ett tag nu. Inte en chans att de skulle gå tillbaka till de gamla kraven igen.zoom skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden