Jag jobbar inte med maxits grejer, men jag använder inte olika spackel utan flytspacklar hela ytan på en gång.

Det är inte ett grovt armeringsnät, utan ett nät av typen mur/putsnät. Som det här.

Det finns massor av flytspackel som fungerar i badrum. De är i princip likvärdiga att jobba med, men de finns mer eller mindre tunnflytande. De mest tunnflytande är svåra att bygga fall med. Det jag använder oftast när jag flyter i badrum på spån är Finja 260.

S
jon_h skrev:
Jag jobbar inte med maxits grejer, men jag använder inte olika spackel utan flytspacklar hela ytan på en gång.

Det är inte ett grovt armeringsnät, utan ett nät av typen mur/putsnät. Som det här.

Det finns massor av flytspackel som fungerar i badrum. De är i princip likvärdiga att jobba med, men de finns mer eller mindre tunnflytande. De mest tunnflytande är svåra att bygga fall med. Det jag använder oftast när jag flyter i badrum på spån är Finja 260.
Okej, spikar man fast ameringsnätet med något eller räcker det att lägga ut det? Ska man lappa över om man måste ha mer än en bit ameringsnät?

DanielF skrev:
Okej, spikar man fast ameringsnätet med något eller räcker det att lägga ut det? Ska man lappa över om man måste ha mer än en bit ameringsnät?
Stifta/spika fast det, eller fäst det med några klickar smältlim här och där. Mest så att det håller sig på plats medan man spacklar. Du kan låta det överlappa en bit, kanske 5-10 cm.

Förresten, du ska inte ha golvvärme?

S
jon_h skrev:
Stifta/spika fast det, eller fäst det med några klickar smältlim här och där. Mest så att det håller sig på plats medan man spacklar. Du kan låta det överlappa en bit, kanske 5-10 cm.

Förresten, du ska inte ha golvvärme?
Nej, ingen golvvärme.

K
DanielF skrev:
Två frågor till...

1. Vad jag har läst om maxit golvspackel så använder dom ett tunnflytande spackel för den stora ytan och ett tjockt spackel för fallet runt brunnen. Är detta vanligt förekommande på produkter från andra leverantörer? Låter lättare att bygga fall runt brunnen med denna sort?
Det är bara ett förslag på hur man kan göra. Du kan använda det "tunnflytande" hela vägen om du vill, men minst 12 mm gäller vid brunnen, 15 mm vid elslinga.
Gör du så som du har läst med 4040 så måste du ha gips eller betong under för att kunna gå ner till noll mm. Du kan inte gå ner till noll på spånet.

Jag har hantverkare hemma just nu och han säger att reglerna för fallet säger enbart att det skall vara fall på hela golvet, 1:100 gäller inte längre för att det skall vara godkänt.

zoom skrev:
Jag har hantverkare hemma just nu och han säger att reglerna för fallet säger enbart att det skall vara fall på hela golvet, 1:100 gäller inte längre för att det skall vara godkänt.
Det här med 1:100 är nya regler. De gamla sade bara att det inte fick vara bakfall, men helt plant gick bra.

Han har fullständigt fel.

jon_h skrev:
Det här med 1:100 är nya regler. De gamla sade bara att det inte fick vara bakfall, men helt plant gick bra.

Han har fullständigt fel.
Har du någon länk till det regelverket ?

För en lekman som mig så måste jag ju hålla med dig, men det kan inte ha kommit ut några nya regler efter den ?

zoom skrev:
För en lekman som mig så måste jag ju hålla med dig, men det kan inte ha kommit ut några nya regler efter den ?
Nej, det har det inte, jag har stenkoll på det här. Som jag sa, detta är en skärpning av reglerna. Tidigare behövdes det som sagt bara fall kring golvbrunn, och räckte med "icke bakfall" i övrigt. I nya BBR är detta en skärpning från 2006-07-01, som slår igenom fullt ut 2007-07-01 vad gäller alla våtrumsgolv. Men PER's branschregler som gäller för just keramikgolv har haft krav på 1:100 och 1:50 ett tag nu. Inte en chans att de skulle gå tillbaka till de gamla kraven igen.

Jag har inte nämt det tidigare, men det golv jag lägger in är en våtrumsmatta, inte ett klinkergolv, kan det vara så att det räcker med icke bakfall på våtrumsmattor fram till 2007-07-01 ?

zoom skrev:
Jag har inte nämt det tidigare, men det golv jag lägger in är en våtrumsmatta, inte ett klinkergolv, kan det vara så att det räcker med icke bakfall på våtrumsmattor fram till 2007-07-01 ?
Jepp, så ligger det till. Då är det lugnt att köra som han sagt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.