Byggahus.se

Kakelfog - 3 mm ett måste?

1. M
    Medlem · Stockholms · 9 inlägg

Magnus JE

Medlem
    Hej!

Jag undrar lite om funktionen med kakelfog egentligen. Finns det en anledning till att man lägger plattorna med 2-3mm mellanrum? Är det för att de ska kunna "röra sig"?
    Jag önskar ha så absolut lite fog som möjligt mellan plattorna. (tycker det är skitfult med fog.)
    Går det att lägga kaklet dikt mot varandra för att skapa så lite mellanrum som möjligt? Det blir ju ända ett litet litet glapp som man inte kommer undan.
    Till saken hör att jag valt vit kakelfog till vitt kakel trots alla råd om att välja ljusgrått, därför vill jag minimera att den blir synbart missfärgad.

Tack på förhand

//

2. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem
    Fogen finns där bara av estetiska skäl. Om plattorna är tillräckligt lika varandra i storlek och väggen är tillräckligt plan så kan man sätta helt utan fog om man så vill. Har man en fog på 1 mm så kan det dock vara svårt att få ner någon fogmassa mellan plattorna.

• Laddar…
  3. Faidros
    Medlem · 1 499 inlägg

Faidros

Medlem
    Förekommer det att man sätter kakel utan fog? Jag har aldrig sett det.

4. J

jon_h

Medlem
    Inte jag heller. Men det är för folk inte tycker att det är snyggt. Rent tekniskt går det, om plattorna som sagt är precis samma storlek.

Sedan är det vanligare med smalare fogar i södra Europa än här uppe av någon anledning.

5. M

Magnus JE

Medlem
    OK, ja jag vill ju som sagt ha så lite fog som möjligt, dock vill jag ju ha lite grann. Men som komplett nybörjare, tror ni det är svårare att få det snyggt med en smal fog? Jag tycker ofta det kan se så "kladdigt" ut när man ser folk som själva satt sitt kakel och fogat med breda fogar.
    Jag har valt ett standard kakel från Bauhaus som är 20 x 25 vitt blankt, billigt som tusan (79:-/kvm) Tror ni passformen är sämre på "billigt" kakel?

// Ullis

• Laddar…
  6. J

jon_h

Medlem
    Jag tror att du kommer få väldigt stora problem om du försöker sätta de plattorna med smal fog. Som nybörjare är det alltid svårt att sätta med smala fogar, det är lätt att det nyper för en. Man får så små marginaler.

Men det är inte säkert att det går alls med de plattorna. Jämför några plattor genom att lägga dem med kanterna mot varandra. Inte sällan kan det skilja mer än en millimeter mellan plattor av den storleken, även om de inte är billiga. Ska man sätta med riktigt smal fog så är det säkrast att köpa granitkeramik, de har högre måttolerans.

7. M

Magnus JE

Medlem
    Tack för dina kloka råd - tror det är säkrast att köra med 2mm iallafall då....
    Förhoppningsvis "försvinner" fogen då den är i samma färg som kaklet.

Tack!!
    //

8. Mikael_L
    Medlem · 40 524 inlägg
    Tjejens morbror, som äger ett herrgårdsliknande hus från 1700-talet, hade hantverkare som gjorde i ordning en av flygelbyggnaderna med bl.a ett badrum.

Där blev det monterat diverse gammal toalettutrustning, gud vet var man får tag i sånt?, och kaklet på väggarna specifierades att sättas helt tätt och foglöst, för så såg det ut i början enligt morbrodern. Om det verkligen är så har jag ju ingen aning om, men att det går sätta kakel så är det alltså inget tvivel om.

edit: känns iofs som ett byggnadsvårdsinlägg.. jaja

9. pinebar
    Medlem · Stockholm · 2 783 inlägg

pinebar

Medlem
    Jag har för mig att det finns kakel utan fogar på Centralbadet i Stockholm och att det ser gammalt ut. Så jag kan tänka mig att det var lite vanligt på tidigt 1900-tal att göra så.

10. S
    Medlem · Värmland · 776 inlägg

Sara_B

Medlem
    Javisst, alla kakelsättningar jag vet från början av 1900-talet sitter precis kant i kant, med bara lite krita inpetat emellan.

Det är enormt snyggt med de handgjorda plattorna med sina tjocka, blanka glasyrer och den obefintliga fogen!

11. K
    Medlem · Stockholm · 1 421 inlägg

ktm250

Medlem
    På en semester i Kroatien för några år sen så låg alla plattor dikt i badrummet. Man blev sjösjuk där inne eftersom det såg rent ut förjävligt ut eftersom plattorna diffade upp till 2 mm. Vill man ha dikt ska man ha kalibrerade plattor.

12. JohanOLinda
    Medlem · 283 inlägg

JohanOLinda

Medlem
    Smal fog är endast snyggt på skurna plattor. Tycker jag då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.