Hur monterar man dörrkarmen bäst i ett badrum, betonggolv, mattläggarn vill ha upp den innan han spacklar. På öv (spån) har jag lagt 12mm spån o ställt karmen på, dessutom en förhöjd tröskel. Bra, eller? Kan jag göra likadant på betongen? Ska förstås lägga plast/papp mot betongen först.

Kjell G

Ja det låter väl som bra. Hur mycket måste han spackla?

Vet inte riktigt, men ett fall på 1:100 och knappt 2x2 så blir det väl 2cm. Har som sagt förhöjd tröskel så det borde räcka med nämnda insats.

Kjell G

Tröskeln ska väl rå 2,5 cm över färdiga klinkern.
Kan ju lägga en bit plyfa under om
höjden inte räcker.

Mvh Putte

Precis, så blev det också + specialtröskeln med pålagd list. Fast nu har jag fått ett annat problem med karmen i grovköket. Där går dörren inåt o då funkar inte specialtröskeln eftersom den förutsätter att dörren går utåt. Snickarn säger att det finns äldre typer av trösklar som inte är luftade som kan funka. Då får man fräsa ner lite för att vika upp mattan, eller foga klinkers.

Finns det andra alternativ, nån som vet?

Kjell G

Kapa dörren?
Eller montera dörrbladet så den blir
utgående.

Mvh Putte

Nja, då skulle dörren hamna i köket, smal köksgång o blockera k/f o diskmaskin. Men luftningen kanske inte blir nåt problem eftersom det finns frånluft i grovköket och en tilluftsventil går ju alltid att klämma in/ska väl in?

Har hittat tröskeln som var lite tjockare, den blir det o en spånskiva under. Tillsammans räcker det för matta alt. klinkers.

Kjell G

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.