Hej.

Planerar dra nya vattenrör (varm- och kallvatten) i befintlig betongplattan i badrummet till bl.a. dusch och kommod och undrar om rören kan vara ett problem för kommande elvärmegolv?

Min oro är i så fall att det nedfrästa varmvattenröret kan korta livslängden på värmeslingorna i och med att man tillför "extra" värme underifrån. Någon med erfarenhet? Tänkte gjuta in rören på ca 4 cm djup i plattan.

Har provat söka på ämnet utan resultat. Tacksam för snabbt svar!!!

Mvh

Filip

No problem!

Tackar! :)

Däremot är det inte helt hundra att ha tappvatten så nära golvvärmen, det ökar tydligen risken för mikrobiell tillväxt i vattenrören. Boverket avråder från förläggning av tappkallvattenrör i varma golv, om det inte är nödvändigt.

Jag tvivlar starkt på att rören i betongen kommer värmas upp mer än vad de skulle gjort i fall de dragits i luft längs en vägg i badrummet. Men jag förstår poängen med att inte ha tappvatten dragen parallellt med t.ex. nedgrävda vattenvärmeslingor.

När betong har en värmeledningsförmåga som är ca 60 gånger bättre än luft så kan du nog räkna med att det är skillnad mellan att dra rören i betong värmd till 24-26 grader och luft kring 22.

Sant, du har en poäng.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.