8 198 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
Tak i badrum
Finns det någon som kan svara på varför man lägger ner så mycket tid och kraft på våtrumsreglerna i badrum när taket lämnas till sitt öde.
Är takfärg så tät att den även klarar de nya kraven på ångtäthet?
Hur tätar man vid spotlights?
Måste man tätskikta med rollade system ända upp till taket, ofta ser man att entreprenören lämnar en bit från taket för att man inte ska "kladda" ner taket.
Man ska täta vi dörren även om den ligger ett par meter från våtzonen men i våtzonen kan man lämna ett antal centimeter närmast taket! Märkligt
Är takfärg så tät att den även klarar de nya kraven på ångtäthet?
Hur tätar man vid spotlights?
Måste man tätskikta med rollade system ända upp till taket, ofta ser man att entreprenören lämnar en bit från taket för att man inte ska "kladda" ner taket.
Man ska täta vi dörren även om den ligger ett par meter från våtzonen men i våtzonen kan man lämna ett antal centimeter närmast taket! Märkligt
Har du kollat i nya BBR? Finns där inga krav på taket i våtrum? För taket ligger ju inte inom ramarna för PER's branschregler. Kanske Måleribranschens våtrumskontroll har föreskrifter för detta.
Vad det gäller ångmotståd så behöver taket knappast vara lika tätt som tätskiktet bakom plattorna. Tätskiktet på vägg och golv ska klara att vara utsatt för vatten i vätskeform kontinuerligt i många år, medan taket endast blir utsatt för ånga i korta stunder.
I slutändan tror jag helt enkelt att man inte sett så särskilt många skador närmast tak/vägg-vinkeln, eller i taket. Men det hindrar ju inte att man bör vara noggrann och låta takfärgen gå ner så tätskiktet kan överlappa, även om jag inte vet om det finns några regler för det.
Vad det gäller ångmotståd så behöver taket knappast vara lika tätt som tätskiktet bakom plattorna. Tätskiktet på vägg och golv ska klara att vara utsatt för vatten i vätskeform kontinuerligt i många år, medan taket endast blir utsatt för ånga i korta stunder.
I slutändan tror jag helt enkelt att man inte sett så särskilt många skador närmast tak/vägg-vinkeln, eller i taket. Men det hindrar ju inte att man bör vara noggrann och låta takfärgen gå ner så tätskiktet kan överlappa, även om jag inte vet om det finns några regler för det.
Om diffusionsplasten är korrekt utförd i taket, och ventilationen är effektiv så ska det inte vara några problem. Men jag har rivit ett badrum där det visade sig att en dryg meter av hammarbandet, delar av en takstol vid upplaget och ett par väggreglar var ordenligt ruttna, på grund av fukt som hade trängt ut i vinkeln mellan furutaket och väggen i 25 år. Delar av taket hade sjunkit ner och vilade på fasadtegelmuren. Där brast både i konstruktion och ventilation,
Jag rekommenderar alltid mina kunder gipstak i badrum, just för att det går att få så tätt.
Jag rekommenderar alltid mina kunder gipstak i badrum, just för att det går att få så tätt.
Måste man ha plast bakom gipset. Jag frågade en fackman och enligt honom räcker det med gips i taket som man sedan målar på samt bra ventilation. Jag har nämligen vinden ovanpå detta badrum och man vill inte ha upp fukt på vinden som bildar kondens.
Jag vill därför ha några mer åsikter innan jag fixar taket i badrummet.
Jag vill därför ha några mer åsikter innan jag fixar taket i badrummet.
Klicka här för att svara