Har gjutit golvvärmeslingor (elektriska) i badrumet. Ca 10mm flyttspackel. Det står på förpackningen att man ska vänta 4 veckor innan värmen sätts på. Varför? Går det inte att påskynda?

Nej, det går inte. Alla cementbaserade material måste brinna färdigt först, annars kan man få problem med sprickor i flytspacklet, plattor som släpper och sprickor i fogarna. Ge det minst 28 dagar, och smyg sedan på värmen försiktigt.

Sen efter 4 veckor så får man sätta på värmen försiktig, börja med t ex 16 grader och höj med en grad varje vecka tills du kommer till önskad temperatur.

Är det verkligen ingen som satte på värmen efter 48 timmat?

Har läst att man kan nöja sig med 7 dagar. ???

Jodå, visst finns det de som gör så. Jag har varit med om att folk plockat bort tejpen på termostaten, struntade i rekommendationerna och satte på värmen. Två gånger har jag åkt tillbaka och gjort om badrummet på grund av detta. Otroligt dumt, och väldigt, väldigt dyrt.

Varför så bråttom? Om man lägger enorma summor på att renovera ett badrum, då förstår jag inte hur man kan vara beredd att riskera problem för att det är lite kallt om fossingarna den första tiden.

En fråga till dig: jag har oavsiktlig satt på värmen i tvättstugan efter ca en vecka. Jag märkte det först när golvet blev varmt och stängde direkt.
Kan den ha tagit skada?

Jag bara funderar vilka skador kan det framkalla?
Kan inte läsa om det nogånstans.
Ska kabel gå sönder? Spacklet spricka? Spärren lössna?

Jag förstår att om mam har hellt färdigt golv med klinkers ... kan en del lössna pga all rörelse.

Därför ber jag ödmjukast om en vettigt förklaring.

VAD GICK SÖNDER?

Det skall tydligen "brinna färdig" i sin takt, alltså cementen i flytspackel och fästmassa. Om du sätter på värmen för tidig så torkar fukten bort för fort och spacklet kan spricka/ plattorna lossnar.
Jag har det så i ett badrum som skall renoveras just pga av sprickor i fogarna och troligt skada under plattorna.

Det som hände i sagda badrum var att plattorna släppte på golvet och det blev sprickor i fogarna i båda fallen, och i det ena blev det sprickor i flytspacklet och vidhäftningssläpp mot betongen under dessutom. Krympningen och uttorkningen sker för fort om man slår på golvvärmen, precis som maggiem säger.

Maggiem, du märker om det har tagit skada. Det kan mycket väl ha klarat sig fint.

Tack... jag vågade inte sätta på värme efter det under ett par månader, men nu har jag gjort det. Jag börjar med 16 grader (lite låg, men jag vill inte riskera att det blir fel, har granit plattor där). Så om några veckr blir det full fart.

Om man nu har väntat betydligt längre än 4 veckor, säg 10 månader (fritidshusbygge där andra moment kommit mellan). Kan man då dra på golvvärmen fullt utan att riskera problem eller skall man ändå smyga upp temperaturen?

Det är inte lika känsligt då, men man bör alltid dra på lite föriktigt när det varit avstängt. Kanske låta det ta 2-3 dagar innan man släpper upp till full värme. Det är onödigt att utsätta konstruktionen för alltför stora spänningar genom kraftiga temperaturomslag.

Grejen är att jag har inte lagt på klinkers än! Har bara "gjutit" 10mm flyttspackel på bef betong golv. I spacklet ligger slingor. Därför kan inga plattor släppa. Och nu satte jag på värmen och tittar på golvet. Hoppas inget händer. Med jag tror, att jag blir tvungen att dra ner värmen när plattorna ska läggas. Fick ett tips att använda kraftig fäst massa på golvet. Och att låta den och klinkers uppnå samma temp som golvet i badrummet, innan plattsättningen.

Jag förstår inte varför du tvunget ska ha på värmen? Spacklet kan få vidhäftningsproblem och krympsprickor även om det inte ligger keramik på det.

K
28 dygn är det som gäller för full härdning av alla cementbaserade produkter oavsett tjocklek, men gör hur du vill. Räkna dock inte med reklamationsrätt av produkterna om du får skador. Finns ingen tillverkare som lämnar garantier för rena handhavandefel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.