4 111 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Effekt på golvvärme
Vilken effekt behöver jag på golvvärmen i mitt badrum? Golvet är i betong - en kaka på ca 7cm - och rummet är på 3kvm. Jag har sett att vissa mattor ligger på mellan 80W och 150W. Detta kommer att vara enda värmekällan i badrummet. Vad behöver jag? ngn som vet.
mvh
/Christer
mvh
/Christer
Jag tror att man brukar rekommendera 100 W/m2, alltså 300 W i ditt fall.
De som säljer T2 mm har en bra sida som man kan föra in alla sina parametrar och på det viset räkna ut effektbehov och ev längd på slingan.
Håller inte med dig GoForIt. Har själv följt denna guide jag snackar om och där säger de något annat. Kolla själv.
http://www.tycothermal.com/sweden/swedish/floor_heating/selection/wizard/default.aspx
Själv tror jag det hamnade på ca 120W/kvm på nyisolerad källare men ej isolerade väggar. Varm om både fötter och huvud om man nu inte som oss har nästan bara detta som värmer hela undervåningen och lämnar dörren öppen.
http://www.tycothermal.com/sweden/swedish/floor_heating/selection/wizard/default.aspx
Själv tror jag det hamnade på ca 120W/kvm på nyisolerad källare men ej isolerade väggar. Varm om både fötter och huvud om man nu inte som oss har nästan bara detta som värmer hela undervåningen och lämnar dörren öppen.
Vi har just en sådan matta med 120 W.
Badrummet ligger med långsida mot yttervägg, med ett ganska stort fönster.
Träbjälklag.
Termostat inställd på 25 grader.
Vi skulle ha is på insidan av rutan, och få duscha med kläderna på om det vore enda värmekällan.
Som tur är så sitter det en rejäl, vattenburen handdukstork som fixar det.
Det här med golvvärme kan ju skilja väldigt mycket, men så är situationen hos oss.
Badrummet ligger med långsida mot yttervägg, med ett ganska stort fönster.
Träbjälklag.
Termostat inställd på 25 grader.
Vi skulle ha is på insidan av rutan, och få duscha med kläderna på om det vore enda värmekällan.
Som tur är så sitter det en rejäl, vattenburen handdukstork som fixar det.
Det här med golvvärme kan ju skilja väldigt mycket, men så är situationen hos oss.
Tack för svar. Följer man T2-rekomendationer verkar det räcka bra med 100-120W/m2 för min del.
Klicka här för att svara