2 592 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Förarbete i badrummet
Hej
jag har precis börjat med min bardumsrenovering. Det ska kalkas från att ha varit våtrumstapet. Nu till mitt problem Jag tänkte att underlaget bakom tapeten skulle vara slät och fin att lägga nytt tätskikt på men efter ca:8 timmar av nedrivning av tapet samt matta puh!! så är väggkvaliteten inte alls vad jag ville att den skulle vara.
Jag måste nu putsa upp väggen från början, hur ska jag gå till väga?
ALT 1. Primer, gipsbruk, slipa, spackla, slipa och sen nytt tätskikt.
ALT 2. Primer, gipsbruk, slipa och sen nytt tätskikt.
Finns det nått annat jag hellre ska göra?. Föredrar Gipsbruk före cement då den är mer lättarbetat.
Bor i bostadsrätt med betongväggar med ca: 1cm bruk på.
jag har precis börjat med min bardumsrenovering. Det ska kalkas från att ha varit våtrumstapet. Nu till mitt problem Jag tänkte att underlaget bakom tapeten skulle vara slät och fin att lägga nytt tätskikt på men efter ca:8 timmar av nedrivning av tapet samt matta puh!! så är väggkvaliteten inte alls vad jag ville att den skulle vara.
Jag måste nu putsa upp väggen från början, hur ska jag gå till väga?
ALT 1. Primer, gipsbruk, slipa, spackla, slipa och sen nytt tätskikt.
ALT 2. Primer, gipsbruk, slipa och sen nytt tätskikt.
Finns det nått annat jag hellre ska göra?. Föredrar Gipsbruk före cement då den är mer lättarbetat.
Bor i bostadsrätt med betongväggar med ca: 1cm bruk på.
Visst, det fungerar bra. Gipsbruk eller ett lättarbetat cementbaserat spackel går fint. I ditt alternativ 1 skriver du "spackla". Det gör du om det behövs, och då med ett cement- eller gipsbundet spackel. Inte våtrumsspackel.
Under matta, tapet eller färg, aldrig någonsin under keramik. Det är alldeles för svagt och klarar inte de krafter som uppstår mellan keramiken och underlaget. Endast mineraliskt bundna spackel får användas under keramik.
Klicka här för att svara