Om jag fattat all regler rätt och när jag läst de nya branshreglerna så går det bra att använda vanliga gipsplattor i badrummet om jag har plastmatta på allting efterosm plastmattan inte släpper igenom någon fukt. Min fråga är nu om det då går bra att använda vanligt spackel till skrvar m.m eller bör jag använda våtrumsspackel istället?
En fråga till. Hur får jag bäst helt tätt mellan skarvarna takgipset så att det inte spricker. Behöver jag förstärka skrvarna eller räcker det med att sätta väv utanpå och sedan måla. Vi vill ha ett helt slätt tak utan nåra spår i eller risk för att få kors i takskivorna.
/TLL

Våtrumsspackel. Eller cemenbundet om du vill underlätta en framtida konvertering till keramikbeklädnad.

I taket tycker jag att ni ska sätta vanlig spackelremsa. Jag kan inte se att det skulle behövas väv. Se till att gipset inte hänger på för stort c/c-avstånd. Max 450 mm, men gärna 300.

Jag tänkte sätta takgips och de är väl inte avfasade som en väggips är i kanten? Blir det inte en "kulle" längs skarven då ifall jag sätter en gipsremsa? Eller ska jag sätta vanligt väggips i taket istället?
Med gipsremsa menar du då vanlig glasfiberremsa eller finns det någon annan gipsremsa?
Vad är det egntligen för skillnad på takgips och väggips?
/TLL

Använd vanligt väggips där du fasar av kortsidan med en gipshyvel(eller vad det nu heter, ser ut som en rasp). Alternativt finns det nu speciella takgipsskivor som har fasning runt om för att underlätta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.