Status
Inte öppen för fler kommentarer.
När behövs ångspärr? Får inte riktigt knas på det. Är det bara om man använder den gamla typen av gipsskivor fram till övergångens slut eller är det på alla väggar mot yttervägg även om man använder nya typen av skivor (Aquapanel indoor i mitt fall)?

/Sulan

Vad är det för ångspärr du pratar om? Diffusionsplast i väggen, eller den tätprimer som ingår i vissa tätskiktssystem?

Har funderat på att Använda LIP VS30 och LiP VS 20 ångspärr (om det nu behövs).

Tar tacksamt emot tips på bättre tätskikt

Det är många olika facktermer att hålla koll på. Det du beskriver kallar vi normalt för tätskikt, d v s det som i våtutrymmen sitter under en keramikbeklädnad som kakel. Det måste finnas på alla väggar och golv i badrummet.

Ångspärr benämner man normalt den plast som i moderna hus finns mellan innertaket och en kallvind.

Moderator Jon_h har klistrat en tråd överst som beskriver de grundläggande delarna gällande badrumsrenovering.

Sulan, den ångspärr du beskriver är en del i ett tätskiktssystem från LIP, det är inte ett begrepp som kan användas som en allmän term. LIPs system uppfyller de nya kraven på minst 1 000 000 s/m i ångmotstånd. Det är för närvarande det enda vätskebaserade systemet på marknaden som gör det, de andra fabrikaten har någon form av duk som tätt skikt.

Jag antar att din fråga då egentligen är om man behöver använda ett av dessa täta tätskiktssystem (oavsett om det är dukar eller LIPs rollade system), eller om man kan använda ett av de gamla systemen som fortfarande finns kvar (LIP VS30 utan VS20 är ett exempel på ett sådant system mindre tätt system, men det finns många andra). Svaret är nej, om man inte med en fuktdimensionering kan visa att konstruktionen klarar den extra fukt som den kommer utsättas för. I praktiken kan man använda ett mindre tätt system om man har massiva murade eller gjutna väggar och betongplatta i golv, samt inget fuktkänsligt material direkt i närheten. Men på träregelstomme ska du använda ett tätt system, och i det fallet är LIP ett bra val. Alltså VS30 plus VS20.

Bugar och bockar igen.

Jag är med på att man måste ha de nya tätskiktssystemen men hade inte fattat riktigt hur VS20 och 30 hängde ihop med de produktblad jag läst från lip.

Dukar är helt nytt för mig så några frågor på det.

Är LIP lika bra som duk eller är duk bättre?
Om man sätter duk måste man sätta remsor i skivskarvarna under ändå?
Är duk svår att sätta? (Blir väl som tapetsering men enklare hoppas jag?)
Sätter man duk även på golvet?
Hur gör man i skarven golv /vägg?
Runt golvbrunnen?

Nu börjar ni nog lessna på mig...

/Sulan

Duk är svårare än att tapetsera, i mitt tycke. Kör på LIP om du är ovan, och läs deras monteringsanvisning, som Goforit säger.

Allt står faktist i bruksanvisningen. Tex står där hur man ansluter brunnar, trösklar och rör genom tätskiktet. För övrigt använder man manschetter som de så fint heter som i princip är en bit duk som de tryckt ett hål i. I hörn används hörn och i vinklar lägger man på en duk "mitt i" VS30.

Det enda jag kört med i dukform är det projekt som pågår...
Använder mataki rubox & det var ytterst lätt att sätta.
Enkelt förklarat..

#1 Man primar först väggarna för att få bra vidhäftning (med rubbox primer)
#2 Man applicerar LIM (från rubbox, typ kontaktlim faktiskt....)
#3 "tapetserar" i våd i taget med skyddsplast på utsidan kvar.
Man drar bort 10-15 cm av skyddsplasten vid en perforering på ena sidan för att blotta en 10 stor sidodel
av rubbox massan.
#4 Man sätter nästa våd omlott på den nyss satta våden med den blottade ytan.
Man gör likadant mot golv...
Ytorna Vulkar till en homogen gummamatta.....

Hur gör man vid brunnsmanchetten med de nya dukarna?

Snitt:

Alt 1:
duk
Manchett
rollat tätskikt
Golv

Alt 2
duk
Manchett
duk
Golv

Alt 3
rollat tätskikt
Manchett
duk
Golv

/Sulan

Som vi sagt nu några gånger, läs monteringsanvisningen för det aktuella systemet. Låser tråden.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.