Byggahus.se

dusch

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej

Jag ska göra om min dusch som i dagsläget har en plastmatta samt kaklade väggar. Har kontaktat en firma för detta och fick ett billigare pris på en variant om att endast ta bort plastmattan och sedan låta kaklet sitta kvar och att man sen fuktspärrar alltihopa och kaklar om och sätter klinker? Jag är lite tveksam till det billigare alternativet men om man kan spara pengar samtidigt som jobbet blir godkänt med gällande regler så verkar ju det ok.
    Jag är öppen för åsikter om detta.

/stellan

2. J
    Medlem Nivå 15
    Det förslaget får räknas som fusk, och är inte godkänt enligt gällande branschregler. Snåla inte på så här viktiga grejer.

3. S
    Medlem Nivå 1
    Det var som jag trodde, det blir att hitta en annan firma.

Finns det nån som kan beskriva de olika stegen som är branch och fackmässigt acceptabla med tanke på min dusch.

Tack

4. Tripod
    Medlem Nivå 6
  5. J
    Medlem Nivå 8
    Om dagens tätskikt är OK så borde man kunna sätta nytt kakel/klinker på befintligt kakel/våtrumsmatta. Trodde inte att man kunde sätta kakel på kakel, men tydligen funkar det. Våtrumsmatta har jag hört att vissa företag använt som tätskikt istället för de gamla rollade tätskikten, så det bör vara OK. Detta förutsätter dock att tätskiktet är OK som sagt.

6. Tripod
    Medlem Nivå 6
    Tätskikt + kakel + kakel = okey
    tätskikt + kakel + tätskikt + kakel = inte okey

De skulle funka att sätta nytt kakel direkt på det gamla men det blir isåfall svårt att byta golvmattan. Knepigt att få till skarven mellan nya tätskiktet på golvet och det gamla på väggen.

Kakla på plastmatta rekomenderas ej. Det har nåt med att fixen löser upp plastmattans tätningsegenskaper.
    Har hört att det finns nån ny typ av tätskikt i form av gummimatta. kanske är denna du hört talas om.

7. J
    Medlem Nivå 8
    Självklart aldrig dubbla tätskikt.

Jag har också hört att plastmattan kan lösas av fixen, men samtidigt vet jag att vissa småhusföretag valt denna lösning. De kanske använder någon speciell plastmatta eller fix som inte reagerar med varann. Å andra sidan vet jag inte vem som först sa att plastmattan skulle reagera med fixen. Det kanske var från tillverkaren av rollade system... :)