Byggahus.se

S48 med eller utan primer?

1. Lagavulin
    Medlem Nivå 8
    Hej!

Skall limma golvgips mot 22 pånskiva i badrummet. Nu undrar jag om det måste primas lite eller kör man helt utan?

Lagavulin

2. ACME
    Medlem Nivå 12
    Enligt Ardex anvisningar ska det inte behövas någon primer, men varför ska du limma golvgips över huvud taget?

3. Lagavulin
    Medlem Nivå 8
    Hej ACME!

Jo jag vet att det går att ersätta gipsen i badrummet med http://www.ardex.se/broschyr/pdf/ARDEX_K75.pdf. Jag har en tight budget och vet efter samtal med ardexrep i området att de fortfarande efter 20år starkt rekommenderar s48 och golvgips för stadgan. Vill inte ha in en massa armering etc. Sedan är ardexprodukterna knappast gratis. Så spån/s48/gips och Kilto fiberspackel för 169:-/säck blev den bästa och billigaste lösningen i mitt fall. Har du en optimal kostnadslösning för att normalgolv på trägolv så är jag idelöra. Finns ju några varianter.

Lagavulin

4. J
    Medlem Nivå 15
    Du ska inte ha elslingor då? För i så fall måste du ändå lägga lika tjockt med flytspackel ovanpå gipsen, så gipsen är fullständigt bortkastade pengar (och arbete). Flera flytspackelleverantörer kräver dessutom lika tjockt med spackel på träbjälklag oavsett om du lägger gips eller inte, har du kollat vad Kiilto säger om detta? Kvadratmeterkostnadet för att bygga 12 mm med spacklet du nämner borde hamna runt 120 kronor. Hur mycket blir det med S48 plus gips? Jag skulle tro att det blir minst lika mycket.

För övrigt, du skriver att du inte vill ha in armering (vilket är det enda du behöver, inga "etc" där..), som om det vore någon sorts risk? Snarare är det golvgipsen som är en risk (om än liten), och nu bara får användas på dispens fram till första juli.

5. Lagavulin
    Medlem Nivå 8
    laddat med fiberspackel för att nå 20mm över hela ytan, dock lite lägre i fallet met badkaret. Har inte bollat metoderna mot varandra men tycker att detta är en smidig lösning. elslingan minst 20 eller 30cm från brunnen och ej under WC. Har lite dåligt med bygghöjden trots att golvreglarna är nerhyvlade och riktade inbördes.

PS Hur mkt får reglarna avvika i höjd när man limmskruvar golvspån? Några regler?

PS Någon som använt sig av K75 från ardex och vill dela med sig av erfarenheter.

Lagavulin

6. J
    Medlem Nivå 15
    Jag hänger inte med, ska du skippa gipset? Eller tänker du lägga gips och sedan spackla minst 15 mm? I alla fall, fullständigt bortkastat med gipset. Fullständigt.

Hur menar du 20 mm över hela ytan, du ska väl ha fall?

7. Lagavulin
    Medlem Nivå 8
    Tänkte flyta fram till någon meter före badkaret (avstängarlist) och sedan trögblanda samma kilto till fallet. Jo det skall vara elslinga Thorin/Thorin Blå

Lagavulin